تضمين النمذجة المناخية في مقرر الفيزياء لتنمية مهارات التفكير الاختراعي لدى طلاب مدارس STEM Integrating Climate Modeling into the Physics Curriculum to Develop Inventive Thinking Skills among STEM School Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 لاستكمال متطلبات الحصول على درجة الدكتوراه في التربية (تخصص المناهج وطرق تدريس العلوم) (نظام الساعات المعتمدة)

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن فاعلية تضمين النمذجة المناخية في مقرر الفيزياء لتنمية مهارات التفكير الاختراعي لدى طلاب مدارس المتفوقين فى العلوم والتكنولوجيا STEM، اتبع الباحث في ذلك المنهجين الوصفى(الأسلوب التحليلي) والمنهج شبه التجريبي (تصميم المجموعة الواحدة: قبلي-بعدي)، وتحددت مواد المعالجة التجريبية في كتاب الطالب(مهام النمذجة المناخية)، ودليل المعلم لتنفيذ مهام النمذجة المناخية، وأداة البحث تمثلت في مقياس التفكير الاختراعي،أُجري البحث على 50 طالبًا من طلاب الصف الثالث الثانوي بمدرسة المتفوقين في العلوم والتكنولوجيا STEM للبنين بمدينة6أكتوبر، بمديرية الجيزة التعليمية، أظهرت نتائج البحث وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى الدلالة 0.01 بين متوسطي درجات مهارات التفكير الاختراعي في التطبيقين القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي لمقياس التفكير الاختراعي، وأشارت النتائج إلي أن النمذجة المناخية في مقرر الفيزياء ساعدت على تنمية  بعض مهارات التفكير الاختراعي لدى طلاب الصف الثالث الثانوي بمدرسة المتفوقين في العلوم والتكنولوجيا STEM.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Research abstract:
     This research aimed to explore the effectiveness of integrating climate modeling into the physics curriculum to develop inventive thinking skills among STEM school students. The researcher employed both the descriptive method (analytical approach) and the quasi-experimental method (one-group design: pre and post-test). The experimental treatment materials included the student book (modeling tasks) and the teacher's guide for implementing climate modeling tasks. The research tool was an inventive thinking skills scale. The study was conducted on 50 third-year secondary school students at the STEM School for boys in 6 of October City, affiliated with the Giza Educational Directorate. The results revealed a statistically significant difference at the 0.01 level between the mean scores of inventive thinking skills in the pre and post-test, favoring the post-test application of the inventive thinking skills scale. Consequently, climate modeling in the physics curriculum contributed to developing inventive thinking skills among third-year secondary students at the STEM School.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية