العلاقة بين اليقظة العقلية والتمايز الذاتي لدى معلمي التربية الخاصة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 استكمالاً لمتطلبات الحصول على درجة الدكتوراه في التربية تخصص صحة نفسية

2 أستاذ الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

3 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالي إلي الكشف عن طبيعة العلاقة بين اليقظة العقلية وعواملها والتمايز الذاتي وعوامله لدى معلمي التربية الخاصة ، التنبؤ بأداء المعلمين على مقياس اليقظة العقلية بمعلومية أدائهم على مقياس التمايز الذاتي ،الكشف عن متوسطات درجات معلمي التربية الخاصة على مقياس التمايز الذاتي تُعزى لأثر مستوى اليقظة العقلية (منخفض، متوسط، مرتفع) ، وتكونت عينة البحث من (230) معلماً ومعلمة من معلمي التربية الخاصة، وطبقت الباحثة مقياس اليقظة العقلية (إعداد الباحثة) ، ومقياس التمايز الذاتي( إعداد الباحثة) ، وأسفرت النتائج عن: وجود علاقة ارتباطية موجبة (طردية) دالة إحصائيًا عند مستوى 0.01 بين درجات معلمي التربية الخاصة على مقياس اليقظة العقلية وأبعاده الفرعية (التميز اليقظ، الملاحظة، التصرف بوعي، الانتباه)، وبين درجاتهم على مقياس التمايز الذاتي وأبعاده الفرعية (القطعية الانفعالية، الاندماج مع الآخرين، التفاعل العاطفي، قوة الأنا) ، كما أنه يمكن التنبؤ بالتمايز الذاتي بمعلومية الدرجة على مقياس اليقظة العقلية، وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0.001) بين متوسطي درجات معلمي التربية الخاصة في الدرجة الكلية لمقياس التمايز الذاتي وأبعاده الفرعية (القطعية الانفعالية، الاندماج مع الآخرين، التفاعل العاطفي، قوة الأنا) تبعًا لاختلاف مستوى اليقظة العقلية (منخفض، متوسط، مرتفع).
 
 
 
 
 
 
 
Research abstract:
The aim of the current research is to reveal the nature of the relationship between mental alertness and its factors and self-differentiation and its factors among special education teachers, predict teachers’ performance on the mental alertness scale by knowing their performance on the self-differentiation scale, and reveal the average scores of special education teachers on the self-differentiation scale attributed to the effect of the level of mental alertness. (low, medium, high), The research sample consisted of (230) special education teachers, and the researcher applied the mental alertness scale (prepared by the researcher), and the self-differentiation scale (prepared by the researcher). The results resulted in: There is a positive (direct) statistically significant correlation at the level of 0.01 between special education teachers’ scores on the mental alertness scale and its sub-dimensions (attentive differentiation, observation, acting consciously, attention), and between their scores on the self-differentiation scale and its sub-dimensions (emotional decisiveness). , integration with others, emotional interaction, ego strength), It is also possible to predict self-differentiation by knowing the score on the mental alertness scale. There are statistically significant differences at the level of (0.001) between the average scores of special education teachers in the total score of the self-differentiation scale and its sub-dimensions (emotional assertiveness, integration with others, emotional interaction, and ego strength). Depending on the level of mental alertness (low, medium, high).
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية