توظيف لغة الإشارة بنمطي (الوكيل الذكي / المترجم) في المقررات مفتوحة المصدر MOOCs في تنمية مفاهيم الأمن السيبراني والتقبل التكنولوجي لدى الطلاب الصم بكلية التربية النوعيه The Effect of Using Sign Language (Agent/ Interpreter) in Massive Open Online Courses for Deaf and Hearing-Impaired Students at The Faculty of Specific Education for Developing Their Cybersecur

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

أستاذ تكنولوجيا التعليم المساعد كلية التربية النوعية – جامعة جنوب الوادي

المستخلص

هدف البحث الحالى الى تنمية مفاهيم الأمن السيبراني بين طلاب كلية التربية النوعية الصم وضعاف السمع ومدى تقبلهم التكنولوجى من خلال دراسة أثر اختلاف كل من نمطي (الوكيل الذكي / المترجم) ، وصمم لغرض البحث اختبار تحصيلى لقيسا مفاهيم الامن السيبرانى ومقياس للتقبل التكنولوجى، واستخدم الباحثان نموذج محمد الدسوقى فى التصميم التعليمى،. وقد بلغ عدد أفراد عينة البحث 27 طالب وطالبة من طلاب كلية التربية النوعية، والذين يعانون من فقدان أو الضعف الشديد في حاسة السمع، تم تقسيمهم التجريبيتين الأولى (توظيف لغة الإشارة بإستخدام الوكيل الذكي)، والثانية (توظيف لغة الإشارة بإستخدام المترجم). بالاعتماد على التصميم التجريبي ذوى المجموعتين وأشارت نتائج البحث إلى تفوق الوكيل الذكي على مترجم لغة الاشارة في تنمية مفاهيم الأمن السيبراني والتقبل التكنولوجي لدى الطلاب الصم وضعاف السمع، الأمر الذي يلقي الضوء على أهمية الاستفادة من هذه التكنولوجيا في تصميم المقررات مفتوحة المصدر للطلاب ذوي الهمم.
The current research aims to develop the concepts of cybersecurity among deaf and hard of hearing students of the Faculty of Specific Education and the extent of their technological acceptance by studying the effect of the difference between the two models (agent / Interpreter). An achievement test was designed for the purpose of the research to measure the concepts of cybersecurity and a scale for technological acceptance. The researchers used the model of Muhammad Al-Dasouqi in educational design.
The research sample consisted of 27 male and female students from the Faculty of Specific Education, who suffer from severe hearing loss or impairment. They were divided into two experimental groups: the first (employing sign language using an agent) and the second (employing sign language using an interpreter). Based on the two-group experimental design, the research results indicated the superiority of the smart agent over the sign language interpreter in developing the concepts of cybersecurity and technological acceptance among deaf and hard of hearing students, which sheds light on the importance of benefiting from this technology in designing open source courses for students with disabilities.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية