فاعلية وحدة إثرائية في ضوء مدخل STEAM لتنمية مهارات التفكير التوليدي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية The effectiveness of an enrichment unit in the light of STEAM approach to develop generative thinking skills for middle school pupils

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم كلية التربية جامعة حلوان

10.21608/jsu.2024.390303

المستخلص

هدف البحث الكشف عن فاعلية وحدة إثرائية في ضوء مدخل STEAM ، لتنمية مهارات التفكير التوليدي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية ، وقد تمثلت مشكلة البحث في ضعف مهارات التفكير التوليدي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية وللتصدي لهذه المشكلة ، تم إعداد قائمة بمهارات التفكير التوليدي التي يمكن تنميتها لدي تلاميذ الصف الأول الإعدادي ، وبناء وحدة إثرائية في ضوء مدخل STEAM، يلي ذلك بناء أداة البحث وهي مقياس التفكير التوليدي ، واعتمد البحث علي المنهج التجريبي ذو المجموعة الواحدة مكونة من (30) تلميذة من تلميذات الصف الأول الإعدادي ، يلي ذلك التطبيق القبلي والبعدي لأداة القياس علي عينة البحث، وأشارت نتائج البحث  إلي وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس مهارات التفكير التوليدي لصالح التطبيق البعدي ، عند مستوى ((0.1، وبالتالي أكدت نتائج البحث فاعلية الوحدة الإثرائية في في ضوء مدخل STEAM لتنمية مهارات التفكير التوليدي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية . لذلك أوصت الباحثة بإثراء المناهج بأنشطة إثرائية تدعم قدرة التلاميذ على توليد أفكار جديدة تساعدهم علي حل المشكلات البيئية المختلفة .
The aim of the research is to examine the effectiveness of an enrichment unit in light of the STEAM approach  to develop the generative thinking skills of middle school pupils. The research problem was the weakness of the generative thinking skills of middle school pupils. To address this problem, a list of generative thinking skills that should be developed among first year middle school pupils was prepared, and an enrichment unit was built in the light of STEAM approach. This is followed by the construction of the research tool, which is the generative thinking scale. The research sample (the experimental group) represented (30) female first-year middle school pupils. The research relied on the one-group experimental method with pre- and post-application of the measurement tool . The research results indicated that there was a statistically significant difference between the average scores of the experimental group students in the pre- and post-applications of the generative thinking skills scale in favor of the post-application, at the level of (0.1). Thus, the research results confirmed the effectiveness of the enrichment unit in light of the STEAM approach to developing my generative thinking skills. Preparatory school students, therefore, the researcher recommended enriching the curricula with enrichment activities that support the students’ ability to generate new ideas that help them solve various environmental problems.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية