ممارسة مديري المدارس لأخلاقيات المهنة في البيئة المدرسية من وجهة نظر معلمي مدارس جدة School Principals' Practice of Professional Ethics in the School Environment from the Perspective of Teachers in Jeddah Schools

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدير مدرسة، الإدارة العامة للتعليم بمحافظة جدة في منطقة مكة المكرمة، المملكة العربي السعودية

2 أستاذ التنمية البشرية المشارك، عميد، قسم القيادة والسياسات التعليمية، كلية التربية، جامعة الطائف، المملكة العربي السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن واقع ممارسة السلوكيات لأخلاقيات المهنة داخل البيئة المدرسية لدى مديري المدارس بمدينة جدة (مدينة في المملكة العربية السعودية) من وجهة نظر المعلمين. إضافة الى  التعرف على وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05) بين متوسطات تصورات المعلمين لواقع ممارسة السلوكيات لأخلاقيات المهنة داخل البيئة المدرسية من قبل مديري المدارس تعزى إلى المتغيرات الديموغرافية التالية: المؤهل، سنوات الخبرة. تم استخدام المنهج الوصفي المسحي (الاستبيان) لملائمته طبيعة الدراسة. و تكون مجتمع الدراسة من جميع المعلمين المنتسبين لمدارس مدينة جدة. وتكونت عينة الدراسة من 310 معلماً تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة. أظهرت النتائج أن المتوسطات الحسابية لممارسات السلوكيات لأخلاقيات المهنة داخل البيئة المدرسية من قبل مديري المدارس بمدينة جدة كانت بدرجة عالية، وكان ترتيب التركيبات على النحو التالي: السلوك الأخلاقي تجاه المعلمين، السلوك الأخلاقي. السلوك تجاه الطلاب، والسلوك الأخلاقي تجاه أولياء أمور الطلاب كما وأنه  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى للمؤهلات وسنوات الخبرة. وتم مناقشة بعض التوصيات والمقترحات في ضوء نتائج الدراسة.
The study aimed to identify the reality of engaging in ethical behaviors within school environment by schools' principals in Jeddah (A City in the Kingdom of Saudi Arabia) from teachers' perspectives, and to recognize the existence of a statistical differences (0.05) between the averages of the perceptions of teachers for the reality of engaging in ethical behaviors within school environment by schools' principals can be attributed to the following demographic variables: Qualification, Years of Experience. Overall, the study used a descriptive-survey-method (questionnaire). The study population comprised of all the teachers who were affiliated with Jeddah City’s Schools. The study sample was 310 teachers who were selected in a simple random way. The results showed the following: the mathematical averages of the engaging in ethical behaviors within school environment by schools' principals in Jeddah were in the high degree, and the arrangement of the constructs were as follows: Ethical Conduct toward Teachers, Ethical Conduct Toward Students, Ethical Conduct toward Students’ Parents. There were no statistically significant differences attributed to qualifications, years of experience. The implications of these results were discussed.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية