الفروق في المرونة المعرفية في ضوء مستويات مختلفة من الکفاءة الأکاديمية المدرکة لدى الطلاب المتفوقين عقليا بکلية التربية The Differences in Cognitive Flexibility in the light of Different Levels of Perceived Academic Efficacy among Talented Students of College of Education.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس مساعد بقسم علم النفس التربوي کلية التربية جامعة حلوان

2 أستاذ علم النفس التربوي کلية التربية -جامعة حلوان. العميد المؤسس لکلية التربية-جامعة 6 أکتوبر

3 أستاذ علم النفس التربوي کلية التربية -جامعة حلوان. عميد کلية التربية -جامعة حلوان الأسبق.

المستخلص

هدف البحث إلى الکشف عن: الفروق في المرونة المعرفية، وأبعادها الفرعية (الکفاءة الذاتية في المرونة المعرفية-التفکير في فئات مختلفة-تقبل وجهات نظر الآخرين-الاستعداد للتکيف مع المواقف) لدى الطلاب المتفوقين عقليا بکلية التربية-جامعة حلوان التي تعزى لاختلاف النوع (ذکور-إناث)، التخصص الدراسي (علمي-أدبي)، واختلاف مستويات الکفاءة الأکاديمية المدرکة (مرتفعة-منخفضة). وقد تکونت عينة البحث الأساسية من (43) طالباً وطالبة من المتفوقين عقلياً، ولتحقيق أهداف البحث تم استخدام اختبار المصفوفات المتتابعة القياسي، مقياس المرونة المعرفية لدى طلاب کلية التربية، إعداد/ الباحث، ومقياس الکفاءة الأکاديمية المدرکة لدى طلاب کلية التربية، إعداد/ الباحث. وتم استخدام المنهج الوصفي (السببي-المقارن). وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الطلاب المتفوقين عقلياً في المرونة المعرفية، وبعدين من أبعادها (التفکير في فئات مختلفة- تقبل وجهات نظر الآخرين) تعزى لاختلاف النوع (ذکور- إناث) ، ووجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى 0.05 بين متوسطات درجات الطلاب المتفوقين عقلياً في بعدين من أبعادها، وهما: الکفاءة الذاتية في المرونة المعرفية، والاستعداد للتکيف مع المواقف تعزى لاختلاف النوع لصالح الذکور، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الطلاب المتفوقين عقلياً في المرونة المعرفية، وأبعادها تعزى لاختلاف التخصص (علمي- أدبي)، کما توصلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين متوسطات درجات الطلاب المتفوقين عقلياً في المرونة المعرفية، وثلاثة من أبعادها الفرعية تعزى لاختلاف مستويات الکفاءة الأکاديمية المدرکة (مرتفعة- منخفضة) لصالح الطلاب المتفوقين عقليا مرتفعي الکفاءة الأکاديمية المدرکة، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الطلاب المتفوقين عقليا في بعد التفکير في فئات مختلفة تعزى لاختلاف مستويات الکفاءة الأکاديمية المدرکة.
The present research aimed to explore the differences in cognitive flexibility, and its sub-dimensions (self-efficacy in cognitive flexibility - thinking in different categories - accepting the views of others - aptitude to adapt with situations) among talented students of College of Education - Helwan University, which due to the difference in gender (Male - female), academic specialization (scientific - literary), and difference in levels of perceived academic efficacy (high - low). The main research sample consisted of (43) male and female from talented students, and to achieve the objectives of the research, the researcher used the following scales: the Standard Sequential Matrices, cognitive flexibility Scale for students of College of Education, prepared by / researcher, and perceived academic efficacy scale for students of College of Education, prepared by / researcher. The descriptive method (Causal comparative approach) was used. The results showed that there weren’t statistically significant differences between the mean scores of talented students in cognitive flexibility, and two of its sub-dimensions (thinking in different categories - accepting the views of others) due to the different gender (male - female), There were statistically significant differences at the level of 0.05 between the mean scores of talented students in two dimensions of cognitive flexibility: (self-efficacy in cognitive flexibility, and aptitude to adapt with situations) due to the different gender (male-female) in favor of males, and there weren’t statistically significant differences between the mean scores of  talented students in cognitive flexibility, and its sub-dimensions due to the different specialization (scientific - literary), and There were also statistically significant differences at the level of 0.05 between the mean scores of talented students in cognitive flexibility, and three of its sub-dimensions due to different levels of perceived academic efficacy (high - low) in favor of talented students with high levels of perceived academic efficacy, and there weren’t statistically significant differences between the mean scores of talented students in (thinking in different categories dimension) due to the different levels of Perceived academic efficacy. 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية