الذکاء الوجداني وعلاقته بجودة الحياة لدى عينة من التلاميذالمعاقين سمعيًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتوراه الفلسفة فى التربية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الکشف عن طبيعة العلاقة بين الذکاء الوجداني وجودة الحياة لدى التلاميذ المعاقين سمعيًا، ومدى إمکانية التنبؤ بجودة الحياة لدى المعاقين سمعيًا من خلال معلومية درجاتهم على مقياس الذکاء الوجداني، کما هدف إلى تحديد الفروق بين الجنسين (ذکور/إناث) في متغيري الذکاء الوجداني وجودة الحياة، وقد تکونت عينة الدراسة الأساسية من (84) تلميذًا وتلميذة من التلاميذالمعاقين سمعيًا المقيدين في مدارس الأمل بنين وبنات بمحافظة حولى ومدرسة القبس بمحافظة الفروانية، وذلک بواقع (38 ذکور، 46 إناث)، وبمتوسط عمري (16.37) عام وانحراف معيارى (1.107). ولتحقيق أهداف البحث قامت الباحثة بإعداد مقياسي الذکاء الوجداني وجودة الحياة لدى التلاميذالمعاقين سمعيًا. وقد توصل البحث إلى العديد من النتائج أهمها: وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة 0.01 بين الدرجة الکلية للذکاء الوجداني وبين الدرجة الکلية لجودة الحياة لدى التلاميذ المعاقين سمعيًا، کما توصلت النتائج إلى أن متغير الذکاء الوجداني يسهم في تفسير تباين درجات المعاقين سمعيًا على مقياس جودة الحياة بنسبة 9.9%. کما أسفرت النتائج عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين الذکور والإناث من التلاميذ المعاقين سمعيًا في متغيري الذکاء الوجداني وجودة الحياة.
The current research aims at investigating the nature of the relation between emotional intelligence and quality of life for hearing impaired pupils .It also aims at investigating the possibility of predicting quality of  life for hearing impaired through their scores on the emotional intelligence scale .In addition to that, it aims at determining the differences among gender (Male/Female) in emotional intelligence and quality of life variables in Al-Amal school in Hawali governorate and El Qabs schools in Farwanya governorate . The sample of the study consists of  (84)hearing impaired pupils (38 males,46 females ) .Their ages average was (16.37) years old. The researcher of used the following instruments emotional intelligence scale and quality of  life scale (Prepared by the researcher ) .The researcher revealed the following results as there is a  statistical positive correlative relation at 0.01 among  the full score of emotional intelligence and the full score of quality of life for hearing impaired pupils. The results also showed that emotional intelligence participated in interrupting hearing impaired scores on quality of life scale by 9.9%.The results also showed that there are no statistically significant differences among hearing impaired pupils males and females  in emotional intelligence and quality of life variables

الموضوعات الرئيسية