وجهة الضبط وعلاقتها بالطفو الأكاديمي لدى طلاب جامعة حلوان Control orientation and its relationship with academic buoyancy among Helwan University students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

2 مدرس الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

10.21608/jsu.2025.447434

المستخلص

هدف هذا البحث التعرف على العلاقة بين وجهة الضبط والطفو الأكاديمي لدى طلاب جامعة حلوان، والفرق بين الذكور والإناث في وجهة الضبط والطفو الأكاديمي، وقد شملت عينة البحث (275) طالب وطالبة من طلاب جامعة حلوان، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي، وطبقت أدوات تمثلت في: مقياس وجهة الضبط ومقياس الطفو الأكاديمي كلاهما من إعداد الباحثة، وتوصلت الدراسة لنتائج أهمها وجود علاقة ارتباطية موجبة بين وجهة الضبط والطفو الأكاديمي، وجود فروق دالة إحصائياً على مقياسي وجهة الضبط والطفو الأكاديمي تعزى للنوع (ذكور، إناث) لصالح الذكور في كلا المتغيرين.
This research aimed to identify the relationship between control orientation and academic buoyancy among Helwan University students, and the difference between males and females in control orientation and academic buoyancy, the research sample included (275) male and female students from Helwan University, and the researcher used the descriptive-correlational approach, and applied tools represented in: The researcher used the descriptive-correlational method, and applied tools represented by: the Adjustment Destination Scale and the Academic Buoyancy Scale, both prepared by the researcher, and the study reached the most important results, the most important of which are the existence of a positive correlation between Adjustment Destination and Academic Buoyancy, and the existence of statistically significant differences on the two scales of Adjustment Destination and Academic Buoyancy due to gender (males, females) in favor of males in both variables.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية