الفروق في الأفكار الخرافية لدى طلاب كلية التربية جامعة حلوان في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية Differences in Superstitious Ideas Among Students of the Faculty of Education at Helwan University in Light of Some Demographic Variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس مساعد بقسم الصحة النفسية بكلية التربية جامعة حلوان

2 استاذ الصحة النفسية – كلية التربية – جامعة حلوان

3 أستاذ الصحة النفسية– كلية التربية – جامعة حلوان ومعهد البحوث والدراسات العربية

4 أستاذ الصحة النفسية المساعد– كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى معرفة الفروق في مستوى الأفكار الخرافية لدى طلاب كلية التربية بجامعة حلوان، والتي تُعزى إلى اختلاف النوع (ذكور، إناث)، والتخصص الدراسي (علمي، أدبي)، والبيئة الاجتماعية (ريف، حضر). ولتحقيق هذه الأهداف، قام الباحث ببناء مقياس لقياس الأفكار الخرافية وتطبيقه على عينة مكونة من (708) طالبًا وطالبة بواقع (292) طالبًا و(416) طالبة من مختلف الشعب العلمية والأدبية بالكلية وقد تراوحت أعمارهم بين (18) و(21) سنة، بمتوسط عمري قدره(18.94( سنة وانحراف معياري بلغ (0.896). وأعتمد البحث المنهج الوصفي (السببي-المقارن) لملاءمته لطبيعة الدراسة وأهدافها. وأظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية لمقياس الأفكار الخرافية أو في أبعاده الفرعية تُعزى لمتغير النوع (ذكور/ إناث)، والتخصص الدراسي (علمي/ أدبي)، والبيئة الاجتماعية (ريف/ حضر). وعلى ضوء ذلك تم اقتراح بعض التوصيات والبحوث المقترحة.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract
The current research aimed to examine the differences in the level of superstitious ideas among students of the Faculty of Education at Helwan University, attributed to variations in gender (male vs. female), academic specialization (scientific vs. literary), and social environment (rural vs. urban). To achieve these objectives, the researcher developed a scale to measure superstitious ideas and applied it to a sample of (708) students (292) male and (416) female students from various scientific and literary divisions within the faculty. The participants' ages ranged between 18 and 21 years, with a mean age of 18.94 years and a standard deviation of 0.896. The study adopted the descriptive (causal-comparative) methodology, which was deemed suitable for the nature and objectives of the research. The results revealed that there were no statistically significant differences in the overall score of the Superstitious Ideas Scale or its sub-dimensions attributable to gender (male/female), academic specialization (scientific/literary), or social environment (rural/urban). In light of these findings, several recommendations and suggestions for future research were proposed.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية