تصور مقترح لتعزيز الموارد الذاتية للجامعات المصرية من خلال الشراكة الاستراتيجية A Suggested Proposal for Enhancing the Self-Generated Resources of Egyptian Universities through Strategic Partnership

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 المعيد بقسم أصول التربية

2 أستاذ أصول التربية المتفرغ كلية التربية – جامعة حلوان

3 أستاذ ورئيس قسم أصول التربية كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف هذا البحث إلى استكشاف الإمكانات التي تتيحها الشراكة الاستراتيجية أمام الجامعات المصرية لتعزيز مواردها الذاتية، في ظل التحديات الاقتصادية التي تواجه تمويل التعليم الجامعي، وتحقق ذلك من خلال توضيح مفهوم الشراكة الاستراتيجية، وخصائصها، وفوائدها بالنسبة للجامعات، ومبررات تطويرها، كما تناول البحث واقع النظام التمويلي في الجامعات المصرية، من خلال عرض مصادر تمويلها، وأبرز الفرص والتحديات التي تواجهها، إلى جانب بيان الدور الذي تؤديه الشراكة الاستراتيجية في تعزيز الموارد الذاتية للجامعات، عبر استعراض أهم أدوار الشراكة في هذا المجال، وأبرز صورها التي يمكن أن تنخرط فيها الجامعات المصرية مع مؤسسات المجتمع المختلفة.
وقد استخدم البحث المنهج الوصفي، كونه الأنسب لدراسة المشكلات المجتمعية من خلال تحليل الأدبيات، والمفاهيم، والنماذج، والخبرات السابقة، كما تم الاعتماد على منهجية تحليل المفاهيم، والتحليل البيئي SWOT analysis، لبيان دور الشراكات الاستراتيجية في تعزيز الموارد الذاتية للجامعات المصرية.
وقد توصل البحث إلى وضع تصور مقترح لتفعيل دور الشراكة الاستراتيجية في تعزيز الموارد الذاتية للجامعات المصرية، من خلال إجراءات عملية على النحو الآتي:
وقد توصل البحث إلى وضع تصور مقترح لتفعيل دور الشراكة الاستراتيجية في تعزيز الموارد الذاتية للجامعات المصرية، من خلال التركيز على مجالات الشراكة مع عدة قطاعات: حكومي، وخاص، وأهلي، ودولي ووضع آليات تفعيلها وتحديد قيمتها المضافة.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract
The study aimedto explore the potential of strategic partnership in enabling Egyptian universities to enhance their self-generated resources amidst the economic challenges affecting the funding of higher education. The study addresses this objective by clarifying the concept of strategic partnership, its characteristics, benefits for universities, and the rationale behind its development. Furthermore, it examines the current state of the financial system in Egyptian universities through an overview of their funding sources, key opportunities, and challenges. The study also highlights the role of strategic partnership in supporting the development of universities' own resources by presenting the primary functions of such partnership and the most prominent forms of collaboration that Egyptian universities can establish with various societal institutions.
The research adopts the descriptive methodology, asit is the most appropriate approach for addressing societal issues by analyzing relevant literature, concepts, models, and previous experiences. It also utilizes conceptual analysis methodology and environmental analysis (SWOT analysis) to identify the role of strategic partnership in enhancing the self-resources of Egyptian universities.
The study concludes with a Suggested Proposal for activating the role of strategic partnership in in enhancing the self-generated resources of Egyptian universities. This framework focuses on partnership opportunities across various sectors: governmental, private, civil society, and international and outlines mechanisms for their implementation and the added value they can provide.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية