الإجهاد الرقمي كمتغير وسيط في العلاقة بين الاندماج الأكاديمي والتسويف الأكاديمي لدى طلاب المرحلتين الإعدادية والثانوية Digital Stress as a Mediating Variable in the Relationship Between Academic Engagement and Academic Procrastination Among Middle and High School Students
استهدف البحث الكشف عن إمكانية تحقيق النموذج المقترح - للعلاقة بين الاندماج الأكاديمي كمتغير مستقل والتسويف الأكاديمي كمتغير تابع من خلال الإجهاد الرقمي كمتغير وسيط، وكذا الكشف عن التأثيرات المباشرة وغير المباشرة لمتغيرات البحث لدى عينة من طلاب المرحلتين الإعدادية والثانوية، انحصر عددهم في (750) طالبًا وطالبة، تم اختيارهم من بعض المدارس الإعدادية والثانوية بمحافظتي القاهرة والغربية، بواقع (373) من الذكور، (377) من الإناث، تراوحت أعمارهم بين (13-18) عامًا، بمتوسط عمري قدره (36,16) عامًا، وانحراف معياري (450,1)، طُبق عليهم مقياس الإجهاد الرقمي، ومقياس الاندماج الأكاديمي، ومقياس التسويف الأكاديمي، وجميعهم (إعداد الباحثين)، مع استخدام المنهج الوصفي. وباستخدام الأسلوب الإحصائي "تحليل المسار" للتحقق من النموذج باستخدام البرنامج الإحصائي (AMOS. V.26) توصلت النتائج إلى أن جميع قيم مؤشرات المطابقة لنموذج تحليل المسار للاندماج الأكاديمي كمتغير مستقل، والإجهاد الرقمي كمتغير وسيط، والتسويف الأكاديمي كمتغير تابع، جاءت في المدى المقبول لحسن المطابقة وبدرجات مرتفعة، إضافة إلى وجود تأثيرات مباشرة سالبة دالة إحصائيًا للاندماج الأكاديمي في التسويف الأكاديمي، ووجود تأثيرات مباشرة موجبة دالة إحصائيًا للإجهاد الرقمي في التسويف الأكاديمي، ووجود تأثيرات مباشرة سالبة دالة إحصائيًا للاندماج الأكاديمي في الإرهاق الرقمي، علاوة على وجود تأثيرات غير مباشرة دالة إحصائيًا للاندماج الأكاديمي في التسويف الأكاديمي من خلال الإجهاد الرقمي كنغير وسيط لدى أفراد عينة البحث. وقد تم مناقشة النتائج التي توصل إليها البحث، منتهيًا بعرض رؤية تربوية مقترحة لمحاولة تقليل الإجهاد الرقمي والتسويف الأكاديمي وتحسين الاندماج الأكاديمي لدى طلاب المرحلتين الإعدادية والثانوية، بجانب مجموعة من التوصيات والمقترحات لدراسات وبحوث مستقبلية.
Abstract: The study aimed to examine the potential of achieving the proposed model for the relationship between academic engagement as an independent variable and academic procrastination as a dependent variable through digital stress as a mediating variable. Additionally, it sought to identify the direct and indirect effects of the study variables among a sample of (750) middle and high school students in Cairo and Elgharbia, Egypt. The sample included (373) males and (377) females, aged between (13-18) years, with an average age of (16.36) years (SD=1.45). Participants were assessed using the Digital Stress Scale, the Academic Engagement Scale, and the Academic Procrastination Scale, all developed by the researchers. The study adopted a descriptive methodology and employed the statistical technique of path analysis using the (AMOS. V.26) software to validate the model. Results indicated that all fit indices for the path analysis model-comprising academic engagement as an independent variable, digital stress as a mediating variable, and academic procrastination as a dependent variable-fell within acceptable ranges with high goodness-of-fit values. The findings revealed statistically significant negative direct effects of academic engagement on academic procrastination, statistically significant positive direct effects of digital stress on academic procrastination, and statistically significant negative direct effects of academic engagement on digital stress. Additionally, statistically significant indirect effects of academic engagement on academic procrastination through digital stress as a mediating variable were observed. The study concluded with a proposed educational framework aimed at reducing digital stress and academic procrastination while enhancing academic engagement among middle and high school students. Recommendations and suggestions for future studies and research were also provided.
الصاوي سيد احمد إبراهيم, ابراهيم, سليمان محمد عبد السيد, محمود, & حامد عبد الحميد سلام, حمدي. (2024). الإجهاد الرقمي كمتغير وسيط في العلاقة بين الاندماج الأكاديمي والتسويف الأكاديمي لدى طلاب المرحلتين الإعدادية والثانوية Digital Stress as a Mediating Variable in the Relationship Between Academic Engagement and Academic Procrastination Among Middle and High School Students. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 30(4), -. doi: 10.21608/jsu.2024.442025
MLA
ابراهيم الصاوي سيد احمد إبراهيم; محمود سليمان محمد عبد السيد; حمدي حامد عبد الحميد سلام. "الإجهاد الرقمي كمتغير وسيط في العلاقة بين الاندماج الأكاديمي والتسويف الأكاديمي لدى طلاب المرحلتين الإعدادية والثانوية Digital Stress as a Mediating Variable in the Relationship Between Academic Engagement and Academic Procrastination Among Middle and High School Students", مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 30, 4, 2024, -. doi: 10.21608/jsu.2024.442025
HARVARD
الصاوي سيد احمد إبراهيم, ابراهيم, سليمان محمد عبد السيد, محمود, حامد عبد الحميد سلام, حمدي. (2024). 'الإجهاد الرقمي كمتغير وسيط في العلاقة بين الاندماج الأكاديمي والتسويف الأكاديمي لدى طلاب المرحلتين الإعدادية والثانوية Digital Stress as a Mediating Variable in the Relationship Between Academic Engagement and Academic Procrastination Among Middle and High School Students', مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 30(4), pp. -. doi: 10.21608/jsu.2024.442025
VANCOUVER
الصاوي سيد احمد إبراهيم, ابراهيم, سليمان محمد عبد السيد, محمود, حامد عبد الحميد سلام, حمدي. الإجهاد الرقمي كمتغير وسيط في العلاقة بين الاندماج الأكاديمي والتسويف الأكاديمي لدى طلاب المرحلتين الإعدادية والثانوية Digital Stress as a Mediating Variable in the Relationship Between Academic Engagement and Academic Procrastination Among Middle and High School Students. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 2024; 30(4): -. doi: 10.21608/jsu.2024.442025