أنشطة إثرائية قائمة على معايير العلوم للجيل القادم (NGSS) لتنمية بعض مهارات التفكير الإبداعي في مادة العلوم لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي Enrichment Activities Based on the Next Generation Science Standards (NGSS) to Develop Some Creative Thinking Skills in Science for Fifth Grade Students

المؤلفون

1 اسحق لمعي زخارى

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم كلية التربية – جامعة حلوان

3 مدرس المناهج وطرق تدريس العلوم كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

استهدف هذا البحث اختيار الوحدة الثانية من كتاب العلوم للصف الخامس الابتدائي وإعادة صياغتها في ضوء الأنشطة الإثرائية القائمة على معايير العلوم للجيل القادم NGSS وقياس فاعليتها في تنمية بعض مهارات التفكير الإبداعي. وتكونت عينة البحث من 30 تلميذاً من تلاميذ الصف الخامس الابتدائي، تم اختيارهم بطريقة عشوائية، وطبقت على مجموعة واحدة وهي مجموعة البحث (قبلي وبعدي). وقد اتبعت الباحثة في هذا البحث كلاً من المنهج الوصفي التحليلي، وذلك في الجزء الخاص بالفحص والدراسة النظرية لمحوري البحث وهما (معايير العلوم للجيل القادم NGSS، مهارات التفكير الابداعي)، وفي اثناء إعداد أداة البحث، كما تم اتباع المنهج التجريبي وذلك في الجزء الخاص بالجانب التطبيقي للبحث. وتم تطبيق أداة البحث اختبار مهارات التفكير الابداعي، ومواد المعالجة التجريبية كلاً من كتاب التلميذ وفقاً للأنشطة الإثرائية القائمة على معايير العلوم للجيل القادم NGSSودليل المعلم. وأسفرت نتائج البحث عن وجود نمو واضح ودال في مستوي مهارات التفكير الابداعي ككل لدي تلاميذ المجموعة التجريبية (عينة البحث) عند مستوي 0.01 وبالتالي فاعلية الأنشطة الإثرائية القائمة على معايير العلوم للجيل القادم في تنمية بعض مهارات التفكير الابداعي في مادة العلوم لدي تلاميذ الصف الخامس الابتدائي. 
The present research aimed to select the second unit of the science book for the fifth grade of primary school and reformulate it in light of the enrichment activities based on the Next Generation Science Standards (NGSS) and measure its effectiveness in developing some creative thinking skills. The research sample consisted of 30 students, from the fifth grade of primary school, who were selected randomly, the research was conducted on a single group, referred to as the experimental group, (before and after). The researcher followed in this research both the descriptive analytical approach, in the part related to the examination and theoretical study of the two research axes, which are (Next Generation Science Standards (NGSS), creative thinking skills), and during the preparation of the research tool, and the experimental approach was followed in the part related to the applied aspect of the research. The research tool was creative thinking skills test and the experimental treatment materials were student book according to the enrichment activities based on the Next Generation Science Standards (NGSS) and teacher's guide. The research results showed a clear and significant growth in the level of creative thinking skills as a whole among students in the experimental group (research sample) at the level of 0.01. Thus, the effectiveness of enrichment activities based on the Next Generation Science Standards in developing some creative thinking skills in science for fifth grade primary school students. 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية