هدف البحث الحالي إلي التعرف علي الفروق في الصمود النفسي لدى أمهات التلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد المدمجين بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية، والتعرف علي الفروق بين متوسطي درجات أمهات تلاميذ الحلقة الأولي من التعليم الأساسي ذوي اضطراب طيف التوحد وأبعاده الفرعية التي تُعزى لاختلاف تعليم الأم ( متوسط، جامعي)، وعمل الأم (تعمل، لا تعمل)، والبيئة الاجتماعية التي تعيش فيها الأم (الريف، الحضر)، وتكونت عينة الدراسة من (160) أما من أمهات التلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد المدمجين بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي، وطبقت الباحثة مقياس الصمود النفسي (إعداد الباحثة)، وأسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى 0.05 بين متوسطي درجات أمهات التلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي ذوي التعليم المتوسط والجامعي في الدرجة الكلية لمقياس الصمود النفسي وبعد المرونة لصالح التعليم الجامعي، بينما لا توجد فروق دالة إحصائيًا في الأبعاد الفرعية (ضبط الذات، الكفاءة الشخصية، تحمل المسئولية) تُعزى لاختلاف تعليم الأم (متوسط، جامعي)، عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات أمهات التلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي في الدرجة الكلية لمقياس الصمود النفسي وأبعاده الفرعية (ضبط الذات، الكفاءة الشخصية، المرونة، تحمل المسئولية) تُعزى لاختلاف عمل الأم (تعمل، لا تعمل)، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات أمهات التلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي في الدرجة الكلية لمقياس الصمود النفسي وأبعاده الفرعية (ضبط الذات، الكفاءة الشخصية، المرونة، تحمل المسئولية) تُعزى لاختلاف البيئة الاجتماعية (ريف، حضر). The aim of the current research is to identify the differences in psychological resilience among mothers of students with autism spectrum disorder who are included in the first cycle of basic education in light of some demographic variables, and to identify the differences between the average scores of mothers of students in the first cycle of basic education with autism spectrum disorder and the sub-dimensions that are attributed Due to the differences in the mother’s education (middle school, university), the mother’s work (she works, she does not work), and the social environment in which the mother lives (rural, urban), The study sample consisted of (160) mothers of students with autism spectrum disorder who were included in the first cycle of basic education, and the researcher applied the psychological resilience scale (prepared by the researcher), and the results resulted in statistically significant differences at the level of 0.05 between the average scores of mothers of students with autism spectrum disorder in the first cycle of basic education and those with intermediate and university education in the total score of the psychological resilience scale and the flexibility dimension in favor of university education, while there are no differences. Statistically significant in the sub-dimensions (self-control, personal competence, assuming responsibility) due to differences in the mother’s education (intermediate, university), There are no statistically significant differences between the average scores of mothers of students with autism spectrum disorder in the first cycle of basic education in the total score of the psychological resilience scale and its sub-dimensions (self-control, personal competence, flexibility, assuming responsibility) due to the difference in the mother’s work (she works, she does not work). There are no statistically significant differences between the average scores of mothers of students with autism spectrum disorder in the first cycle of basic education in the total score of the psychological resilience scale and its sub-dimensions (self-control, personal competence, flexibility, assuming responsibility) attributed to the difference in the social environment (rural, urban).
عيد عبد الفتاح محمد, آية, محمد عبد الجواد, وفاء, & عاصم رياض, سارة. (2025). الفروق في الصمود النفسي لدى أمهات التلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية.. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 31(4.2), 399-457. doi: 10.21608/jsu.2025.435230
MLA
آية عيد عبد الفتاح محمد; وفاء محمد عبد الجواد; سارة عاصم رياض. "الفروق في الصمود النفسي لدى أمهات التلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية.", مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 31, 4.2, 2025, 399-457. doi: 10.21608/jsu.2025.435230
HARVARD
عيد عبد الفتاح محمد, آية, محمد عبد الجواد, وفاء, عاصم رياض, سارة. (2025). 'الفروق في الصمود النفسي لدى أمهات التلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية.', مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 31(4.2), pp. 399-457. doi: 10.21608/jsu.2025.435230
VANCOUVER
عيد عبد الفتاح محمد, آية, محمد عبد الجواد, وفاء, عاصم رياض, سارة. الفروق في الصمود النفسي لدى أمهات التلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية.. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 2025; 31(4.2): 399-457. doi: 10.21608/jsu.2025.435230