التفاعل بين مصدر تصميم المحتوى الرقمي (بشري/ ذكاء اصطناعي) وأسلوب العرض (كلي/ جزئي) ببيئة تعلم إلكترونية وأثره على تنمية مهارات تصميم البرمجيات الرقمية والصلابة الأكاديمية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم The interaction between the source of digital content design (human/artificial intelligence) and the presentation method (total/partia

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية/ جامعة بنها

2 مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية / جامعة بورسعيد

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على التفاعل بين مصدر تصميم المحتوى الرقمي (بشري/ ذكاء اصطناعي) وأسلوب العرض (كلى/جزئي) ببيئة تعلم إلكترونية وأثره على تنمية مهارات تصميم البرمجيات الرقمية والصلابة الأكاديمية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم، وتكونت عينة البحث من (84) طالبًا وطالبة من طلاب الفرقة الرابعة بكلية التربية النوعية جامعة بورسعيد في الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 2024/ 2025، وتم تقسيم الطلاب إلى أربع مجموعات تجريبية متساوية، طبقًا لمتغيرات البحث، وتمثلت أدوات البحث في: اختبار للجانب المعرفي لمهارات تصميم البرمجيات الرقمية، وبطاقة ملاحظة الأداء المهاري، ومقياس الصلابة الأكاديمية، واستخدمت الباحثتان منهج البحث التطويري والتصميم شبة التجريبي، وبعد تطبيق تجربة البحث الأساسية ومعالجة البيانات إحصائيًا، توصلت نتائج البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (≤ 0.05) بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية الأربعة في الجانب المعرفي البعدي لمهارات تصميم البرمجيات الرقمية ترجع إلى التأثير الأساسي للتفاعل بين مصدر تصميم المحتوى الرقمي (بشري/ ذكاء اصطناعي) وأسلوب العرض (كلى/ جزئي)، وجاءت أعلى الفروق لصالح المجموعة التجريبية  الثالثة (مصدر تصميم المحتوى الرقمي (ذكاء اصطناعي وأسلوب عرض المحتوى الكلي)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (≤ 0.05) بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية الأربعة في الجانب الأدائي البعدي لمهارات تصميم البرمجيات
الرقمية ترجع إلى التأثير الأساسي للتفاعل بين مصدر تصميم المحتوى الرقمي (بشري/ ذكاء اصطناعي) وأسلوب العرض (كلى/ جزئي)، وجاءت أعلى الفروق لصالح المجموعة التجريبية الأولي (مصدر تصميم المحتوى الرقمي (بشري وأسلوب عرض المحتوى الكلي)، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (≤ 0.05) بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية الأربعة في التطبيق البعدي لمقياس الصلابة الأكاديمية ترجع للتأثير الأساسي للتفاعل بين مصدر تصميم المحتوى الرقمي (بشري/ ذكاء اصطناعي) وأسلوب العرض (كلي/ جزئي)، وعلى ضوء النتائج السابقة تم تقديم بعض التوصيات والمقترحات.
 
The research aimed to identify the interaction between the source of digital content design (human/artificial intelligence) and the presentation method (total /partial) in an electronic learning environment and its impact on the development of digital software design skills and academic resilience among educational technology students. The research sample consisted of (84) male and female students from the fourth year at the Faculty of Specific Education, Port Said University, in the first semester of the academic year 2024/2025. The students were divided into four equal experimental groups, according to the research variables. The research tools were: a test of the cognitive aspect of digital software design skills, Skill Performance Observation Card, Academic Resilience Scale. The researchers used the developmental research method and quasi-experimental design. After applying the basic research experiment and processing the data statistically, the research results reached the existence of statistically significant differences at the level (≤ 0.05) between the average scores of students in the four experimental groups in the cognitive dimension of digital software design skills due to the basic effect of the interaction between the source of digital content design (human/artificial intelligence) and the presentation method (complete/partial), and the highest differences were in favor of The third experimental group (the source of digital content design (artificial intelligence and the method of displaying the total content), and the presence of statistically significant differences at the level (≤ 0.05) between the average scores of the students of the four experimental groups in the post-performance aspect of digital software design skills is due to the main effect of the interaction between the source of digital content design (human/artificial intelligence) and the method of display (total/partial), and the highest differences were in favor of the first experimental group (the source of digital content design (human and the method of displaying the total content), and the absence of statistically significant differences at the level (≤ 0.05) between the average scores of the students of the four experimental groups in the post-application of the academic resilience scale is due to the main effect of the interaction between the source of digital content design (human/artificial intelligence) and the method of display (total/partial), and in light of the previous results, some recommendations and proposals were presented.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية