فاعلية برنامج تدريبى قائم على نظرية المرونة المعرفية فى تحسين الاندماج الأكاديمى وخفض العجز المتعلم لدى طلاب كلية التربية The Effectiveness of Training Program Based on Cognitive Flexibility Theory in Improving Academic Engagement and Reducing Learned Helplessness among Faculty of Education Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 الأستاذ المساعد بقسم علم النفس التربوى كلية التربية – جامعة حلوان

2 المدرس بقسم علم النفس التربوى كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى التحقق من فعالية برنامج تدريبى قائم على نظرية المرونة المعرفية فى تحسين الإندماج الأكاديمى وخفض العجز المتعلم لدى طلاب كلية التربية، وتكونت عينة البحث من (69) طالباً وطالبة من طلاب الفرقة الثانية شعبة الرياضيات عربى كلية التربية جامعة حلوان، تم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبية بواقع (35) طالباً وطالبة ، وضابطة بواقع (34) طالباً وطالبة، وتكونت أدوات البحث من مقياس الإندماج الأكاديمى (إعداد الباحثتان)، ومقياس العجز المتعلم (إعداد الباحثتان)، وبرنامج تدريبى قائم على نظرية المرونة المعرفية (إعداد الباحثتان)، وتم استخدام الأساليب الإحصائية الآتية: اختبار "ت" لدلالة الفروق بين المجموعات المستقلة، واختبار"ت" لدلالة الفروق بين المجموعات المرتبطة، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياسى الاندماج الأكاديمى والعجز المتعلم لصالح طلاب المجموعة التجريبية، كما وجدت فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية قبل تطبيق البرنامج التدريبى وبعده لصالح التطبيق البعدى.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract:
The current research aims to verify the effectiveness of a training program based on the theory of cognitive flexibility in improving academic engagement and reducing learned helplessness among students of the faculty of education. The research sample consisted of (69) male and female students from the second year of the arabic mathematics department. They were divided into two groups: experimental group consisted of (35) male and female students, and a control group consisted of (34) male and female students. The research tools consisted of the academic engagement scale (prepared by the two researchers), the learned helplessness scale (prepared by the two researchers), and a training program based on the theory of cognitive flexibility (prepared by the two researchers). The following statistical methods were used: the "T" test to indicate the significance of the differences between independent groups, and the "T" test to indicate the significance of the differences between related groups. The research results showed that there were statistically significant differences between the average scores of students in the two groups experimental and control group on the scales of academic engagment and learned helplessness in favor of students in the experimental group. There were also statistically significant differences between the average scores of students in the experimental group before and after implementing the training program in favor of the post-application.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية