تنمية مهارات التسويق الأخضر والاتجاه نحو العمل الحر لدى طلاب المدارس الثانوية الفنية التجارية. Developing Green Marketing skills and The Tendency towards Self- Employ me for Students of Commercial Secondary Technical Schools.
هدفت الدراسة إلى تنمية مهارات التسويق الاخضر والاتجاه نحو العمل الحر لدى طلاب المدارس الثانوية الفنية التجارية , وذلك من خلال تصميم برنامج مقترح قائم على أبعاد التنمية المستدامة , ولتحقيق هدف الدراسة قامت الباحثة بإعداد قائمة بمهارات التسويق الأخضر , وكذلك تم إعداد الإطار العام للبرنامج المقترح , وتم اختيار وحدتين من برنامج التسويق الأخضر و المتمثلة فى وحدتى التسويق الأخضر وأخلاقياته , و المستهلك والسوق الأخضر و إعداد كتاب الطالب و دليل المعلم لهما, ثم قامت بإعداد اختبار مواقف أدائية , و مقياس الاتجاه نحو العمل الحر, ولقياس الفاعلية تم اختيار عينة الدراسة و تكونت من مجموعة واحدة (مجموعة تجربية ) بلغ عددها (30) طالبة من طالبات الصف الأول الثانوى الفنى التجارى , وتم تطبيق أدوات القياس قبليا و بعديا على عينة الدراسة و بتحليل النتائج إحصائياً وجد أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي و البعدي لأدوات الدراسه لصالح التطبيق البعدي, وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها : ضرورة الاهتمام بتنمية مهارات التسويق الاخضر والاتجاه نحو العمل الحر لدى طلاب المدارس الثانوية الفنية التجارية , وأيضا ضرورة تضمين مهارات التسويق الأخضر لمقررات ومناهج التعليم الفنى التجارى . The study aimed to develop green marketing skills and the tendency towards self-employment among students of technical commercial secondary schools This is done by designing a proposed program based on the Dimensions of Sustainable development. To achieve the study objective, the researcher prepared a list of green marketing skills, as well as the general framework of the proposed program. Two units were selected from the green marketing program, namely the units of green marketing and its ethics, and the consumer and the green market, and the preparation of the student book and teacher's guide for them. Then, she prepared a performance situations test and a scale of the attitude towards self-employment. To measure the effectiveness, the study sample was selected and consisted of one group (experimental group) numbering (30) female students from the first year of secondary technical commercial school. The measurement tools were applied pre- and post-tests to the study sample. By statistically analyzing the results, it was found that there were statistically significant differences at the level of (0.05) between the average scores of the students of the experimental group in the pre- and post-test application of the study tools in favor of the post-test application. The study recommended a set of recommendations, the most important of which are: The necessity of paying attention to developing green marketing skills and the tendency towards self-employment among students of technical commercial secondary schools using active learning strategies, It is also necessary to include green marketing skills in business education curricula and courses.
حسن محمد حسن, فاطمة, محمد شلبي, سامي, & عبد الله احمد, عبد الهادي. (2025). تنمية مهارات التسويق الأخضر والاتجاه نحو العمل الحر لدى طلاب المدارس الثانوية الفنية التجارية. Developing Green Marketing skills and The Tendency towards Self- Employ me for Students of Commercial Secondary Technical Schools.. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 31(5.1), 187-228. doi: 10.21608/jsu.2025.434113
MLA
فاطمة حسن محمد حسن; سامي محمد شلبي; عبد الهادي عبد الله احمد. "تنمية مهارات التسويق الأخضر والاتجاه نحو العمل الحر لدى طلاب المدارس الثانوية الفنية التجارية. Developing Green Marketing skills and The Tendency towards Self- Employ me for Students of Commercial Secondary Technical Schools.", مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 31, 5.1, 2025, 187-228. doi: 10.21608/jsu.2025.434113
HARVARD
حسن محمد حسن, فاطمة, محمد شلبي, سامي, عبد الله احمد, عبد الهادي. (2025). 'تنمية مهارات التسويق الأخضر والاتجاه نحو العمل الحر لدى طلاب المدارس الثانوية الفنية التجارية. Developing Green Marketing skills and The Tendency towards Self- Employ me for Students of Commercial Secondary Technical Schools.', مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 31(5.1), pp. 187-228. doi: 10.21608/jsu.2025.434113
VANCOUVER
حسن محمد حسن, فاطمة, محمد شلبي, سامي, عبد الله احمد, عبد الهادي. تنمية مهارات التسويق الأخضر والاتجاه نحو العمل الحر لدى طلاب المدارس الثانوية الفنية التجارية. Developing Green Marketing skills and The Tendency towards Self- Employ me for Students of Commercial Secondary Technical Schools.. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 2025; 31(5.1): 187-228. doi: 10.21608/jsu.2025.434113