الفروق في الضغوط النفسية لدى أمهات التلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الصحة النفسية كلية التربية - جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالي إلي التعرف علي الفروق في الضغوط النفسية لدى أمهات التلاميذ ذوي إضطراب طيف التوحد بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية، والتعرف علي الفروق بين متوسطي درجات أمهات تلاميذ الحلقة الأولي من التعليم الأساسي ذوي إضطراب طيف التوحد وأبعادة الفرعية التي تُعزى لإختلاف تعليم الأم( متوسط، جامعي)، وعمل الأم( تعمل، لاتعمل)، والبيئة الإجتماعية التي تعيش فيها الأم (الريف، الحضر)، وتكونت عينة الدراسة من (160) أماﹰﹰﹰﹰﹰﹰ من أمهات التلاميذ ذوي إضطراب طيف التوحد المدمجين بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي، وطبقت الباحثة مقياس الضغوط النفسية (إعداد الباحثة)، وأسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى 0.01 بين متوسطي درجات أمهات التلاميذ ذوي إضطراب طيف التوحد بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي ذوي التعليم المتوسط والجامعي في الدرجة الكلية لمقياس الضغوط النفسية وبعدي (عدم القدرة على تحمل الأعباء، القلق على مستقبل الطفل) لصالح التعليم المتوسط، بينما لا توجد فروق دالة إحصائيًا في بعدي (المشكلات الاجتماعية، مشكلات الرعاية الذاتية) تُعزى لإختلاف تعليم الأم (متوسط، جامعي)، عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات أمهات التلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي في الدرجة الكلية لمقياس الضغوط النفسية وأبعاده الفرعية (عدم القدرة على تحمل الأعباء، المشكلات الاجتماعية، مشكلات الرعاية الذاتية، القلق على مستقبل الطفل) تُعزى لاختلاف عمل الأم (تعمل، لا تعمل). عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات أمهات التلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي في الدرجة الكلية لمقياس الضغوط النفسية وأبعاده الفرعية (عدم القدرة على تحمل الأعباء، المشكلات الاجتماعية، مشكلات الرعاية الذاتية، القلق على مستقبل الطفل) تُعزى لإختلاف البيئة الاجتماعية (ريف، حضر).
The aim of the current research is to identify the differences in psychological stress among mothers of students with autism spectrum disorder in the first cycle of basic education in light of some demographic variables, and to identify the differences between the average scores of mothers of students in the first cycle of basic education with autism spectrum disorder and the sub-dimensions that are attributed to the difference. Mother’s education (middle school, university), the mother’s work (she works, she does not work), and the social environment in which the mother lives (rural, urban). The study sample consisted of (160) mothers of students with autism spectrum disorder who were included in the first cycle of basic education. The researcher applied the psychological stress scale (prepared by the researcher ), The results resulted in statistically significant differences at the 0.01 level between the average scores of mothers of students with autism spectrum disorder in the first cycle of basic education and those with intermediate and university education in the total score of the psychological stress scale and its dimension (inability to bear burdens, anxiety about the child’s future) in favor of intermediate education. While there are no statistically significant differences in the two dimensions (social problems, self-care problems) due to differences in the mother’s education (middle school, university), There are no statistically significant differences between the average scores of mothers of students with autism spectrum disorder in the first cycle of basic education in the total score of the psychological stress scale and its sub-dimensions (inability to bear burdens, social problems, self-care problems, anxiety about the child’s future) attributed to the difference in the mother’s work. (Works, doesn't work). There are no statistically significant differences between the average scores of mothers of students with autism spectrum disorder in the first cycle of basic education in the total score of the psychological stress scale and its sub-dimensions (inability to bear burdens, social problems, self-care problems, anxiety about the child’s future) attributed to the difference in the social environment. (Rural, urban).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية