فاعلية الأنفوجرافيك في تنمية الذاكرة العاملة لتحسين مستوى التحصيل الدراسي لدى الأطفال مزدوجي الإعاقة The Effectiveness of Infographics in Developing Working Memory to Improve Academic Achievement in Children with Double Disabilities
هدف البحث إلى تحسين مستوى التحصيل الدراسي لدى الأطفال مزدوجي الإعاقة (العقلية بدرجة بسيطة ضعاف السمع) من خلال تنمية الذاكرة العاملة باستخدام الأنفوجرافيك (الثابت / المتحرك) وتكونت عينة البحث من (14) طفلاً وطفلة تتراوح درجة الذكاء لديهم من (50 - 70) درجة، ويعانون من الفقد السمعي الخفيف من (26 -40) ديسيبل، ولديهم ضعف في الذاكرة العاملة، والتحصيل الدراسي، والمقيدون بالصف الثاني الابتدائي بمدرسة التربية الفكرية بمحافظة بورسعيد، والذين تتراوح أعمارهم الزمنية من (7– 9) سنوات، وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين تجريبية وضابطة قوام كل منها (7) أطفال، وتكونت أدوات البحث من: مقياس ستانفورد – بينية الذكاء (الصورة الخامسة) (تقنين: محمود أبو النيل،2011)، بطارية اختبارات الذاكرة العاملة (إعداد الباحثان)، واختبار التحصيل الدراسي في مقرري اللغة العربية والحساب (إعداد الباحثان)، وبرنامج تدريبي (إعداد الباحثان)، وأسفرت نتائج البحث عن فعالية البرنامج القائم على الأنفوجرافيك فى تنمية الذاكرة العاملة لدى الأطفال ذوي الإعاقة المزدوجة (العقلية بدرجة بسيطة ضعاف السمع)، كما أسفرت النتائج أيضًا عن فعالية البرنامج القائم على تقنية الانفوجرافيك في تحسين مستوى التحصيل الدراسي لدى الأطفال ذوي الإعاقة المزدوجة (العقلية بدرجة بسيطة ضعاف السمع).
The study aimed to Improve academic achievement of Children with double disabilities working (Mild Intellectual Disability, Hearing Loos) by enhancing Development working memory using infographics (static/ animated). The sample consisted of 14 children with an IQ ranging from 50 to 70, experiencing mild hearing loss (26 to 40 dB), and having weaknesses in working memory and academic achievement, who were enrolled in the second grade at a special education school in Port Said, with ages between 7 and 9 years. The sample was divided into two groups: an experimental group and a control group, each consisting of 7 children. The research tools included: the Stanford-Binet Intelligence Scale (Fifth Edition), adapted and prepared (standardized by Mahmoud Abu Elneil, 2011), a set of working memory tests (prepared by the researchers), and a test of academic achievement in Arabic language and mathematics (prepared by the researchers), A Training Program (prepared by the researchers). The results of the study revealed the effectiveness of a program based on infographic technology in developing working memory in children with dual disabilities (mild intellectual disabilities and hearing Loos), The results also revealed the program's effectiveness in improving the academic achievement level of these children.
أمين محمد حبيب, أحمد, & عطية حسين سالم عابد, حسام. (2024). فاعلية الأنفوجرافيك في تنمية الذاكرة العاملة لتحسين مستوى التحصيل الدراسي لدى الأطفال مزدوجي الإعاقة The Effectiveness of Infographics in Developing Working Memory to Improve Academic Achievement in Children with Double Disabilities. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 30(5), -. doi: 10.21608/jsu.2024.433998
MLA
أحمد أمين محمد حبيب; حسام عطية حسين سالم عابد. "فاعلية الأنفوجرافيك في تنمية الذاكرة العاملة لتحسين مستوى التحصيل الدراسي لدى الأطفال مزدوجي الإعاقة The Effectiveness of Infographics in Developing Working Memory to Improve Academic Achievement in Children with Double Disabilities", مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 30, 5, 2024, -. doi: 10.21608/jsu.2024.433998
HARVARD
أمين محمد حبيب, أحمد, عطية حسين سالم عابد, حسام. (2024). 'فاعلية الأنفوجرافيك في تنمية الذاكرة العاملة لتحسين مستوى التحصيل الدراسي لدى الأطفال مزدوجي الإعاقة The Effectiveness of Infographics in Developing Working Memory to Improve Academic Achievement in Children with Double Disabilities', مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 30(5), pp. -. doi: 10.21608/jsu.2024.433998
VANCOUVER
أمين محمد حبيب, أحمد, عطية حسين سالم عابد, حسام. فاعلية الأنفوجرافيك في تنمية الذاكرة العاملة لتحسين مستوى التحصيل الدراسي لدى الأطفال مزدوجي الإعاقة The Effectiveness of Infographics in Developing Working Memory to Improve Academic Achievement in Children with Double Disabilities. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 2024; 30(5): -. doi: 10.21608/jsu.2024.433998