فاعلية وحدة تعليمية مقترحة قائمة علي نظرية معالجة المعلومات لتنمية مفاهيم التسويق الالكتروني لدي طلاب التعليم الثانوي التجاري The Effectiveness of a Proposed Educational Unit Based on Information Processing Theory to Develop E-marketing Concepts among Secondary Commercial Education Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معيدة بقسم المناهج وطرق التدريس

2 أستاذ المناهج وطرق التدريس كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث إلي بناء وحدة تعليمية مقترحة قائمة علي نظرية معالجة المعلومات والتعرف علي أثرها في تنمية مفاهيم التسويق الإلكتروني لدي طلاب التعليم الثانوي التجاري. وتكونت عينة البحث من (32) طالبة من طالبات الصف الثاني الثانوي التجاري؛ ولتحقيق أهداف البحث قامت الباحثة بإعداد مواد وأدوات البحث والقياس المتمثلة في قائمة بمفاهيم التسويق الإلكتروني، التي في ضوئها تم إعداد الوحدة المقترحة وصياغة دروسها في ضوء استراتيجيات نظرية معالجة المعلومات، ودليل المعلم لتدريس الوحدة ، والاختبار التحصيلي، وطبقت أدوات القياس قبلياً وبعدياً علي عينة البحث، وأشارت النتائج إلي وجود فرق دال إحصائياً عند مستوي (05،) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي لمفاهيم التسويق الإلكتروني لصالح التطبيق البعدي، يشار إلي فاعلية الوحدة التعليمية المقترحة، وتم تقديم مجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة في ضوء نتائج البحث من أهمها: تطوير منهج التسويق بالتعليم الثانوي التجاري في ضوء متطلبات العصر الرقمي والذكاء الاصطناعي والواقع المعزز .
The aim of this research was to build a proposed educational unit based on information processing theory and identify its effectiveness on developing e-marketing concepts among secondary commercial education students. The research sample consisted of (32) female students from the second year of secondary commercial education. To achieve the research objectives, the researcher prepared research instruments represented in a list of e-marketing concepts, in light of which the proposed unit was prepared and its lessons were formulated in light of the strategies of information processing theory, the teacher's guide for teaching the unit, and the achievement test. The research instruments were applied before and after the experiment on the research sample. The results indicated that there is a statistically significant difference at the level (0.5) between the mean scores of the experimental group students in the pre- and post-application of the achievement test in favor of the post-application, attributed to the proposed educational unit. Finally, the researcher presented a set of recommendations and proposed research in light of the research results.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية