المناخ المدرسي وعلاقته ببعض المشكلات الانفعالية لدي عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية School climate and its relationship with some emotional issues among a sample of elementary school students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة ماجستير تخصص الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية كلية التربية جامعة حلوان

3 مدرس الصحة النفسية كلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

هدفت هذا البحث إلى التحقق من وجود علاقة ارتباطية بين المناخ المدرسي والمشكلات الانفعالية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، كذلك التحقق من وجود فروق بين الذكور والإناث وذلك في متغيري المناخ المدرسي والمشكلات الانفعالية، وتم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وقامت الباحثة بإعداد أداتين تمثلتا في: مقياس المناخ المدرسي وآخر لقياس المشكلات الانفعالية لدى عينة البحث، وقد طُبقت الأداتين على عينة أساسية قوامها (238) تلميذ وتلميذة بالمرحلة الابتدائية، وخلصت نتائج البحث إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين المناخ المدرسي والمشكلات الانفعالية، كما توصلت إلى وجود فروق بين الذكور والإناث على مقياس المناخ المدرسي وأبعاده في اتجاه الذكور، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بينهما على مقياس المشكلات الانفعالية.
his research aimed to verify the existence of a correlational relationship between school climate and emotional issues among elementary school students, as well as to verify the existence of differences between males and females in the two variables of school climate and emotional issues, and the descriptive-correlational method was used: School Climate Scale and Emotional Problems Scale for the research sample. The two tools were applied to a basic sample of (238) male and female primary school students. The research results concluded that there is a statistically significant positive correlation between school climate and emotional problems, and that there are differences between males and females on the school climate scale and its dimensions towards males, and there are no statistically significant differences between them on the emotional problems scale.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية