" العوامل المسهمة في مقياس حماية الذات لدى التلاميذ ذوي الإعاقة العقلية البسيطة المدمجين بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية". . " Factors contributing to the measure of self-protection of pupils with minor mental disabilities integrated by the first episode of basic education in the light of some demographic variables".

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 استكمالآ لمتطلبات الحصول على درجة الدكتوراه في التربية تخصص صحة نفسية

2 أستاذ الصحة النفسية كلية التربية- جامعة حلوان

3 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية- جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية الي التحقق من العوامل المسهمة في مقياس حماية الذات لدى التلاميذ ذوي الإعاقة العقلية البسيطة المدمجين بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية( النوع ، مستوي تعليم الأم ،مستوي تعليم الأب)، وتكونت عينة الدراسة من (150) طالب وطالبة من ذوي الإعاقة العقلية البسيطة المدمجين بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي ، وتم تطبيق مقياس حماية الذات( إعداد الباحثة)، وقد تتراوحت أعمارهم ما بين (6-12)عامآ ، ولجميع البيانات تم تطبيق مقياس حماية الذات (إعداد الباحثة). وأوضحت النتائج تم التحقق علي أنه تنتظم بينية مقياس حماية الذات لدى التلاميذ ذوي الإعاقة العقلية البسيطة المدمجين في عدة عوامل )عامل نفسي، عامل جسمي، عامل إجتماعي) وذلك من خلال إجراء التحليل العاملي الاستكشافي، ويشير الفرض التاني إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الذكور والإناث من التلاميذ ذوي الإعاقة العقلية البسيطة المدمجين في الدرجة الكلية لمقياس حماية الذات وعوامله الفرعية (الجانب النفسي، الجانب الجسمي، الجانب الاجتماعي)، كما يشير الفرض الثالث إلى وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستويي دلالة (0.01، 0.001) بين متوسطي درجات التلاميذ ذوي الإعاقة العقلية البسيطة المدمجين في الدرجة الكلية لمقياس حماية الذات تُعزى لمستوى تعليم الأم (متوسط، عالي) لصالح مستوى التعليم العالي، كما يشير ايضآ الفرض الرابع إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات التلاميذ ذوي الإعاقة العقلية البسيطة المدمجين في الدرجة الكلية لمقياس حماية الذات تُعزى لمستوى تعليم الأب (متوسط، عالي).  
The current study aimed to verify the factors contributing to the self-protection scale among students with minor mental disabilities integrated in the first episode of basic education in the light of some demographic variables( type, mother's Education Level, father's education level). the study sample consisted of (150) students with minor mental disabilities integrated in the first episode of basic education. the self-protection scale was applied( the researcher's preparation). their ages ranged from (6-12)years. for all data, the self-protection scale was applied (the researcher's preparation). The results indicated that it has been verified that the interface of the self-protection scale among students with minor mental disabilities integrated into several factors (psychological factor, physical factor, social factor )is regular through conducting exploratory factor analysis, and the second assumption indicates that there are no statistically significant differences between the average male and female grades of students with minor mental disabilities integrated into the overall score of the self-protection scale and its sub-factors (psychological aspect, physical aspect, social aspect), and the third assumption indicates that there are statistically significant differences at two levels (0.01, 0.001) among the average grades of pupils with minor mental disabilities integrated into the grade The fourth assumption also indicates that there are no statistically significant differences between the average scores of students with minor mental disabilities integrated into the overall score of the self-protection scale attributable to the level of education of the father (medium, high).
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية