العوامل المسهمة في مقياس اليقظة العقلية لدى الأخصائيين النفسيين المدرسيين في ضوء متغيري الحالة الاجتماعية ونوع المدرسة . Contributing Factors in the Mindfulness Scale Among School Psychologists in Light of the Variables of Social Status and School Type

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 موجه أول تربية نفسية بإدارة المعصرة التعليمية

2 أستاذ الصحة النفسية المتفرغ كلية التربية – جامعة حلوان

3 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن العوامل المسهمة في مقياس اليقظة العقلية للأخصائي النفسي المدرسي، في ضوء متغيري الحالة الاجتماعية (أعزب، متزوج، مطلق، أرمل)، ونوعية المدرسة (حكومي، تجريبي، خاص)، تكونت عينة البحث من (330) أخصائي نفسي وأخصائية بمدراس التربية والتعليم بنطاق محافظة القاهرة، ممن تراوحت أعمارهم بين  (30-56) عاماً، بمتوسط (40.23) وانحراف معياري (2.056) تم تطبيق مقياس اليقظة العقلية للأخصائيين النفسيين المدرسيين (إعداد: الباحثة)، وأشارت النتائج إلى وجود خمسة عوامل كامنة تشبع عليها عبارات مقياس اليقظة العقلية   وهي: (الملاحظة، والوصف، والتصرف بوعي، والتقبل دون اطلاق احكام، والتحرر من الذاتية). كما خلصت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الأخصائيين النفسيين المدرسيين في اليقظة العقلية تعزى للحالة الاجتماعية، بينما أشارت إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الأخصائيين النفسيين المدرسيين في اليقظة العقلية تعزى لنوعية المدرسة ولصالح المدارس الخاصة.
The research aimed to reveal the contributing factors in the mindfulness scale of the school psychologist, in light of the variables of marital status (single, married, divorced, widowed), and the type of school (governmental, experimental, private). The research sample consisted of (330) male and female psychologists. In schools of education in Cairo Governorate, whose ages ranged between (30-56) years, with an average of (40.23) and a standard deviation of (2.056).The mindfulness scale was applied to school psychologists (prepared by: the researcher). The results indicated the presence of five latent factors that satisfy the mindfulness scale, phrases, which are: (observation, description, acting consciously, accepting without judgment, and freedom from subjectivity). The results also concluded that there were no statistically significant differences between the average scores of school psychologists in mindfulness due to the social status, while they indicated the presence of statistically significant differences between the average scores of school psychologists in mindfulness due to the Type of the school and in the direction of private schools.
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية