The Effect of Design Thinking on Developing Creative Writing Skills for Student-Teacher, Faculty of Education, Helwan University

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Assistant lecturer at Curriculum and EFL Instruction Department

2 Professor of Curriculum and EFL Instruction Faculty of Education Helwan University

المستخلص

ABSTRACT
The aim of this research was to investigate the effect of design thinking on developing creative writing skills for student-teacher, faculty of education, Helwan university. The instruments of the research included a pre-post creative writing skills test based on a list of creative writing skills and a rubric. The participants were 30 who represented the study group. The necessary creative writing skills were determined through the use of checklist approved by a jury of specialists in teaching EFL.  During the experiment, the study group received instruction through using design thinking. The experiment lasted for three months. The analytical descriptive method and quasi experimental design were followed. The statistical analysis of the obtained data from the two administrations of the test confirmed the effect of using design thinking on developing creative writing skills for student-teacher, Faculty of Education, Helwan University. Thus, the aim of the study was achieved as using design thinking showed a large effect size on developing creative writing skills for the experimental group of the study. Based on the results, it was recommended that teachers should give due attention to the development of the creative writing skills through design thinking.
مستخلص البحث:                                    
هدف هذا البحث إلى معرفة أثر التفكير التصميمي في تنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى الطالب المعلم بكلية التربية جامعة حلوان. وتضمنت أدوات البحث اختبار مهارات الكتابة الإبداعية القبلي والبعدي بناء على قائمة مهارات الكتابة الإبداعية ومقياس تقدير الكتابة الإبداعية،. قد تم اختيار 30 طالبا بشكل عشوائي والذين يمثلون عينة الدراسة. تم تحديد مهارات الكتابة الإبداعية اللازمة من خلال استخدام قائمة مهارات معتمدة من قبل لجنة من المحكمين المتخصصين في المناهج وطرق تدريس اللغة الانجليزية.. خلال التجربة، تلقت مجموعة الدراسة التعليمات من خلال استخدام التفكير التصميمي. واستمرت التجربة لمدة ثلاثة أشهر. وتم اتباع المنهج الوصفي التحليلي والمنهج شبه التجريبي. . وأكد التحليل الإحصائي للبيانات التي تم الحصول عليها من أثر استخدام مدخل التفكير التصميمي في تنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى الطالب المعلم بكلية التربية جامعة حلوان. وبذلك تحقق هدف الدراسة حيث أظهر استخدام مدخل التفكير التصميمي تأثيراً كبيراً في تنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى المجموعة عينة الدراسة. وفي ضوء النتائج أوصت بضرورة إعطاء المعلمين الاهتمام اللازم لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية من خلال مدخل التفكير التصميمي.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية