2
أستاذ المناهج وطرق التدريس كلية التربية – جامعة حلوان
10.21608/jsu.2024.392466
المستخلص
يهدف البحث إلى تحديد مهارات الحاسب الآلي اللازمة لنزلاء المؤسسة العقابية والإصلاحية بدولة الإمارات العربية المتحدة. ولتحقيق ذلك اعتمد الباحث على ثلاثة مصادر رئيسية، تمثلت المصادر الأولى في الدراسات والأبحاث السابقة ذات الصلة، حيث تم تحليل العديد من الدراسات العربية والأجنبية، واستخراج أهم المهارات الواردة بها مع التركيز على الدراسات المتعلقة بفئة النزلاء. أما المصدر الثاني فكان من خلال استطلاع آراء الخبراء، والمتخصصين في مجال الحاسب الآلي من خلال مقابلات معمقة شملت أسئلة مفتوحة ومغلقة. بالإضافة إلى ذلك، تم إجراء تحليل محتوى للعديد من الكتب والمراجع في مجال الحاسب الآلي لاستخلاص المهارات الواردة بها كمصدر ثالث.
وقد تم تكوين قائمة أولية مكونة من 20 مهارة بناءً على نتائج المصادر الثلاثة، ثم عرضها على لجنة من الخبراء لمراجعتها وإجراء التعديلات اللازمة من حيث حذف وإضافة ودمج بعض المهارات، والتوصل إلى القائمة النهائية التي تضمنت 12 مهارة أساسية تفرع منها 125 مهارة فرعية، وتم اعتمادها، لتمثل أهم مهارات الحاسب الآلي اللازمة لنزلاء المؤسسات العقابية والإصلاحية في دولة الإمارات.
The primary objective of this research is to ascertain the essential computer skills required by inmates within the penal and correctional institutions in the United Arab Emirates. To accomplish this goal, the researcher employed a tripartite methodology, drawing upon three primary sources. The initial source involved a comprehensive review of pertinent prior studies and research endeavors, encompassing both Arab and English literature. A meticulous analysis of these studies enabled the extraction of crucial skills, with particular emphasis on those relevant to the incarcerated population.The second source of data collection involved a survey conducted among experts and specialists in the field of computers. In-depth interviews were employed, featuring a combination of open-ended and closed questions to garner insights from these knowledgeable individuals. Concurrently, a third source was utilized, encompassing content analysis of various books and references within the computer science domain. This rigorous process was undertaken to identify and extract pertinent computer skills. Subsequent to synthesizing information from these three sources, an initial list comprising 20 skills was formulated. This list underwent scrutiny by a committee of experts, who engaged in a thorough review process. Amendments were made, including the deletion, addition, and merging of certain skills. The final iteration of the list comprised 12 fundamental computer skills, which further branched into 125 sub-skills. This meticulously crafted and validated list represents the paramount computer skills deemed essential for inmates of penal and correctional institutions in the UAE.
النقبي, عمر محمد علي راشد, أبوزيد, عادل حسين, & عبد المنعم, خالد عبد العظيم. (2024). مهارات الحاسب الآلي لنزلاء المؤسسة العقابية والإصلاحية بدولة الإمارات العربية المتحدة. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 30(8), 134-157. doi: 10.21608/jsu.2024.392466
MLA
عمر محمد علي راشد النقبي; عادل حسين أبوزيد; خالد عبد العظيم عبد المنعم. "مهارات الحاسب الآلي لنزلاء المؤسسة العقابية والإصلاحية بدولة الإمارات العربية المتحدة", مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 30, 8, 2024, 134-157. doi: 10.21608/jsu.2024.392466
HARVARD
النقبي, عمر محمد علي راشد, أبوزيد, عادل حسين, عبد المنعم, خالد عبد العظيم. (2024). 'مهارات الحاسب الآلي لنزلاء المؤسسة العقابية والإصلاحية بدولة الإمارات العربية المتحدة', مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 30(8), pp. 134-157. doi: 10.21608/jsu.2024.392466
VANCOUVER
النقبي, عمر محمد علي راشد, أبوزيد, عادل حسين, عبد المنعم, خالد عبد العظيم. مهارات الحاسب الآلي لنزلاء المؤسسة العقابية والإصلاحية بدولة الإمارات العربية المتحدة. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 2024; 30(8): 134-157. doi: 10.21608/jsu.2024.392466