التفكيرُ الإيجابيُّ وعِلاقَتَهُ بالكمالية والرِّضَا عن الحَيَاةِ لدى عينة من العاملين بالإدارات التعليمية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 تخصص : الصحة النفسية

2 أستاذ الصحة النفسية كلية التربية - جامعة حلوان

10.21608/jsu.2024.390667

المستخلص

ملخص البحث
هدفت تلك الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين  التفكير الإيجابى  والكمالية والرضا عن الحياة لدى عينة من العاملين بالادارات التعليمية ، واستخدم الباحث مقياس التفكير الإيجابى ، ومقياس الكمالية، ومقياس الرضا عن الحياة، وأجريت على عينة قوامها (30) من العاملين ، بالإدارات التعليمية باستخدام المنهج الوصفى الارتباطى
وقد أسفرت الدراسة عن النتائج التالية :
1-توجد علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائيًا بين درجات العاملين على مقياس التفكير الإيجابي ودرجاتهم علي مقياس الكمالية.
2-توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين درجات العاملين على مقياس التفكير الإيجابي ودرجاتهم على الرضا عن الحياة.
توجد علاقة ارتباطية سالبة غير دالة إحصائيًا بين درجات العاملين علي مقياس الكمالية ودرجاتهم على مقياس الرضا عن الحياة.
 
Summary of the study:
positiveThinking, and its relationship to perfectionism and life satisfaction among workers in educational administration
This study aimed to discover the compatibility between positive and perfectionistic thinking and life satisfaction among workers in educational administration
, so that the researcher becomes the measure of positive thinking, perfectionism, and the measure of outlook on life. It was conducted to retrieve them from (30) workers in educational administration
 using a descriptive correlational application.
The study reached the following results:

There is a statistically significant negative correlation between those working on the leadership thinking scale and their scores on the perfectionism scale.
There is a positive, statistically significant correlation between the employees’ scores on the positive thinking scale and their scores on life satisfaction.
There is a negative, sstatistically significant correlation between the employees’ scores on the perfectionism scale and their scores on the life satisfaction scale.

 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية