الصبر لدى الطلاب المصابين بمرض السرطان فى ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية Patience among students with cancer in light of some demographic variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة ماجستير بقسم الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

2 مدرس الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

3 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية – جامعة حلوان

4 أستاذ طب الأورام المساعد المعهد القومي للأورام – جامعة القاهرة

المستخلص

 
هدف البحث الحالي إلى الكشف عن الفروق فى الصبر بين الطلاب المصابين بمرض السرطان والتى تُعزى لبعض المتغيرات الديموجرافية (النوع ، تلقى الدعم ، المرحلة التعليمية ، الترتيب الميلادى) ، وقد تكونت عينة البحث الأساسية من (80) طالب وطالبة من المصابين بالسرطان ممن تراوحت أعمارهم بين (12 – 60) عاماً ، بمتوسط عمري قدره (20,59) وانحراف معيارى قدره (8,68) من المراحل التعليمية المختلفة من الذكور (34) والإناث (46) . وقد طُبق عليهم مقياس الصبر (إعداد / الباحثة)، وقد أظهرت النتائج أنه:
- لا توجد فروق دالة إحصائياً بين الذكور والإناث على مقياس الصبر على مستوى جميع الأبعاد والدرجة الكلية فيما عدا بعد ضبط النفس ، فقد وجدت فروق ذات دلاله إحصائية عند مستوى دلالة (0,05) فى اتجاه الذكور .
- لا توجد فروق داله إحصائياً فى جميع أبعاد الصبر والدرجة الكلية التى تعزى للطلاب الذين (تلقوا الدعم ، ولم يتلقوا الدعم) .
- لا توجد فروق بين المجموعات الأربعة طلاب المرحلة (الإعدادية ، الثانوية ، الجامعية ، الدراسات العليا) على مستوى الدرجة الكلية لمقياس الصبر وبعض الأبعاد  فيما عدا بعد السكينة النفسية ، فقد وجدت فروق بين المجموعات الأربع .
- لا توجد فروق دالة إحصائياً تعزى للترتيب الميلادى (الأول ، الأوسط ، الأخير) على مستوى الدرجة الكلية لمقياس الصبر وبعض الأبعاد فيما عدا بعد ضبط النفس ، فقد وجدت فروق بين المجموعات الثلاث .
 
   The aim of the current research is to reveal the differences in patience among students with cancer, which are attributed to some demographic variables (gender, receiving support, educational stage, birth order). The basic research sample consisted of (80) male and female students with cancer whose ages ranged between (12 - 60) years, with an average age of (20.59) and a standard deviation of (8.68) from different educational levels, males (34) and females (46). The patience scale was applied to them (prepared by the researcher), and the results showed that:
- There are no statistically significant differences between males and females on the patience scale at the level of all dimensions and the total score, except for the self-control dimension. Statistically significant differences were found at a significance level of (0.05) in the direction of males.
- There are no statistically significant differences in all dimensions of patience and the total score attributed to students who (received support and did not receive support).
- There are no differences between the four groups of students (preparatory, secondary, university, postgraduate) at the level of the total score of the patience scale and some dimensions, except for the dimension of psychological tranquility. Differences were found between the four groups.
- There are no statistically significant differences attributed to birth order (first, middle, last) in the total score of the patience scale and some dimensions, except for the self-control dimension. Differences were found between the three groups.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية