الهوية الأخلاقية لدى طلاب كلية التربية جامعة حلوان فى ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية Moral Identity among Students of The Faculty of Education, Helwan University, in light of some Demographic variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة ماجستير فى التربية تخصص صحة نفسية

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن الفروق التى تُعزى لبعض المتغيرات الديموجرافية (النوع، التخصص الأكاديمي) في الهوية الأخلاقية لدى طلاب كلية التربية جامعة حلوان، وتكونت عينة البحث الأساسية من (602) طالبًا وطالبة من طلاب كلية التربية جامعة حلوان، وتراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (18-23) سنة، ومتوسط عمري (19.77) سنة وانحراف معياري (1.229)، فى الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2023/2024، وأعدت الباحثة مقياس الهوية الأخلاقية، وتوصل البحث إلى عدد من النتائج تتلخص فى: وجود مستوى مرتفع من الهوية الأخلاقية لدى طلاب كلية التربية جامعة حلوان، وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الذكور والإناث في الدرجة الكلية لمقياس الهوية الأخلاقية وعوامله الفرعية (الاستدماج، الترميز) فى اتجاه الإناث، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب التخصصات العلمية والأدبية في الدرجة الكلية لمقياس الهوية الأخلاقية، وعوامله الفرعية (الاستدماج، الترميز).
The Research aims to reveal the Differences due to some Demographic variables (gender, academic specialization) in the Moral Identity among Students of the Faculty of Education, Helwan University, and the main Research sample consisted of (602) male and female Students from the Faculty of Education, Helwan University. Their ages ranged between (18-23) years, with an average age of (19.77) and a standard deviation of (1.299), in the second semester of the academic year 2023/2024 the Researcher prepared the Moral Identity Scale, and the Research reached a number of results, summarized in the following: the presence of a high level of Moral Identity among Students of the Faculty of Education, Helwan University, There are statistically significant differences between the average scores of males and females in the total score of the Moral Identity Scale and its sub-factors (Internalization- Symbolization) in favor of females, There are no statistically significant differences between the average scores of Students in scientific and literary majors in the total score of the Moral Identity Scale and its sub-factors (Internalization-Symbolization).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية