تنمية ثقافة الأمن السيبراني لطلاب جامعة حلوان في ضوء كفايات التربية الإعلامية الرقمية (تصور مقترح) .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم أصول التربية كلية الدراسات العليا للتربية – جامعة القاهرة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الوقوف على الإطار المفاهيمي للتربية الاعلامية الرقمية بالجامعات، وتحديد أهم كفايات التربية الإعلامية الرقمية اللازمة لطلاب الجامعات لتنمية ثقافة الأمن السيبراني، والكشف عن الواقع الحالي لثقافة الأمن السيبراني لطلاب جامعة حلوان في ضوء كفايات التربية الإعلامية الرقمية، وأساليب تنميتها. ووضع تصور مقترح لتنمية ثقافة الأمن السيبراني لطلاب جامعة حلوان في ضوء كفايات التربية الإعلامية الرقمية. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات. تكونت عينة الدراسة من (347) طالبًا من كليات (التربية، التجارة وإدارة الأعمال، السياحة والفنادق) جامعة حلوان، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها:

ضعف تركيز اللوائح والقوانين الجامعية على قضايا وممارسات الأمن السيبراني بالجامعات، مما يعرض الأنظمة والشبكات الجامعية لخطر الاختراق والهجمات السيبرانية.
نقص المتخصصين في مجال الأمن السيبراني في الجامعات، مما يصعب تنفيذ استراتيجيات الأمن السيبراني بشكل فعال.
ضعف وعي الطلاب بكيفية استخدام شبكات الإنترنت العامة بشكل آمن ومشفر لحماية بياناتهم الحساسة من الاختراق والسرقة، مما يعرضهم لخطر سرقة الهوية الرقمية واختراق حسابات البريد الإلكتروني والشبكات الاجتماعية والاحتيال الإلكتروني.
نقص البرامج التعليمية والتدريبية المتخصصة في مجال الأمن السيبراني، مما يؤثر سلبًا على قدرة الطلاب على اكتساب المهارات والممارسات الآمنة في استخدام التكنولوجيا الرقمية.
ضعف وعي الطلاب بأهمية استخدام كلمات مرور قوية وتغييرها بشكل منتظم لتأمين حساباتهم الشخصية والبيانات الحساسة من التهديدات السيبرانية والاختراقات.
إغفال بعض الطلاب إجراءات تحديث البرامج والتطبيقات الضرورية لمعالجة الثغرات الأمنية، مما يجعلهم عرضة للهجمات الالكترونية التي تستهدف النسخ غير المحدثة.
The study aimed to identify the conceptual framework of digital media education in universities, identify the most important digital media education competencies necessary for university students to develop cybersecurity culture, and reveal the current reality of cybersecurity culture for Helwan University students in light of digital media education competencies and their development methods. Also, a suggested proposal was provided to develop cybersecurity culture for Helwan University students in light of digital media education competencies. The study followed the descriptive approach and used a questionnaire as a tool for collecting data. The study sample consisted of (347) students from the faculties of (Education, Commerce and Business Administration, Tourism and Hotels) at Helwan University. The study revealed several results, perhaps the most important of which were:

Weak focus of university regulations and laws on cybersecurity issues and practices at universities, which exposes university systems and networks to the risk of hacking and cyberattacks.`
Lack of specialists in the field of cybersecurity in universities, which makes it difficult to implement cybersecurity strategies effectively.
Students’ poor awareness of how to use public Internet networks in a secure and encrypted manner to protect their sensitive data from hacking and theft, which exposes them to the risk of digital identity theft, hacking of email accounts and social networks, and electronic fraud.
Lack of specialized educational and training programs in the field of cybersecurity, which negatively affects students’ ability to acquire skills and safe practices in using digital technology.
Students’ poor awareness of the importance of using strong passwords and changing them regularly to secure their personal accounts and sensitive data from cyber threats and hacks.
Some students neglect the procedures for updating programs and applications necessary to address security vulnerabilities. This makes them vulnerable to electronic attacks targeting out-of-date versions.


الكلمات الرئيسية