الخصائص السيكومترية لمقياس الوعي بالذات لدى الطلاب المعاقين بجامعة حلوان Psychometric Properties of the Self-awareness Scale among Disabled Students at Helwan University

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة دكتوراه بقسم الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

3 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى إعداد مقياس الوعي بالذات لدى طلاب الجامعة المعاقين، والتحقق من خصائصه السيكومترية، وقد تألفت عينة البحث من (136) طالبًا وطالبة من طلاب الجامعة المعاقين، وقد تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (18-25) سنة بمتوسط عمري (20.72) سنة وانحراف معياري (1.976)، وطبقت الباحثة مقياس الوعي بالذات والذي يتكون من (30) مفردة، وتم التحقق من الكفاءة السيكومترية للمقياس من حيث الصدق والثبات والاتساق الداخلي، وأشارت النتائج إلى تمتع مقياس الوعي بالذات بصدق وثبات مرتفع؛ وبالتالي فهو صالح للتطبيق.
The current research aimed to prepare a measure of self-awareness among disabled university students, and to verify its psychometric properties. The research sample consisted of (136) male and female disabled university students, and their chronological ages ranged between (18-25) years with an average age of (20.72). One year and a standard deviation of (1.976). The researcher applied the self-awareness scale, which consists of (30) items. The psychometric efficiency of the scale was verified in terms of validity, reliability, and internal consistency. The results indicated that the self-awareness scale enjoys high validity and reliability. Therefore, it is applicable.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية