الإمتنان وعلاقته بالصمود لدي عينة من المراهقين ضحايا التنمر في مدينة يوجياكارتا، إندونيسيا Gratitude And Its Relationship With Psychological Resilience Among Adolescents In Yogyakarta, Indonesia

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 طالبة بمرحلة الماجستير

2 أستاذ قسم علم النفس كلية التربية و علم النفس_جامعة يوجياكرتا الحكومية

3 أستاذ و رئيس قسم علم النفس كلية التربية و علم النفس _جامعة يوجياكرتا الحكومية

4 أستاذ مساعد قسم علم النفس كلية التربية و علم النفس_جامعة يوجياكرتا الحكومية

10.21608/jsu.2024.362785

المستخلص

هناك حاجة إلى الصمود النفسي لدى المراهقين ضحايا التنمر لتشجيعهم علي التكيف الإيجابي مع المواقف المعاكسة وإيجاد الحلول البديلة. ومع ذلك، لا يمكن تشكيل الصمود   من تلقاء نفسه، حيث يوجد متغيرات مشجعة لتكوين الصمود النفسي و الصحة النفسية لدي المراهق وهو الامتنان . الامتنان يجعل المراهقين يتقبلون الإيجابية والسلبية والتجارب أو الأشياء التي تحدث في الحياة لإخراج المشاعر الإيجابية والقضاء على السلبية و الاهتمام بالعواطف كمصدر لتكوين الصمود النفسي. وكان الغرض من هذه الدراسة هو تحديد ما إذا كانت هناك علاقة بين الامتنان والصمود النفسي لدى المراهقين ضحايا التنمر . حيث تكونت العينة من 200 طالب و طالبة من المراهقين بمدرسة المحمدية بمدينة يوجياكرتا اندونيسيا ، تتراوح أعمارهم بين 13 و20 عامًا .
    تم جمع البيانات باستخدام استبيان الامتنان-6 ومقياس connor للصمود النفسي. و تم اختبار تحليل البيانات باستخدام تقنية ارتباط سبيرمان. وأظهرت النتائج أن معامل الارتباط كان 0.845 وكانت الدلالة0.01. مما يمكن استنتاجه أن هناك علاقة إيجابية قوية جداً بين الامتنان والصمود النفسي لدي الطلاب المراهقين ضحايا التنمر بمدينة يوجياكرتا. وتشير النتائج إلى أنه كلما زادت قيمة متغير واحد، كلما ارتفعت قيمة المتغير الأخر، وكذلك كلما انخفضت قيمة متغير واحد، انخفضت قيمة المتغير الأخر. مما يعني انه كلما زاد الصمود النفسي زاد الامتنان و كلما انخفض الصمود النفسي انخفض ايضا الامتنان أي يعني بينهما علاقة في الاتجاه الايجابي.
There is a need for psychological resilience among adolescents to encourage them to adapt positively to adverse situations and find alternative solutions. However, psychological resilience cannot be formed on its own, as there are encouraging variables for the formation of psychological resilience and psychological health in adolescents, which is gratitude. Gratitude makes teenagers accept positivity, negativity, experiences or things that happen in life to bring out positive feelings, eliminate negativity, and pay attention to emotions as a source of psychological resilience. The purpose of this study was to determine whether there is a relationship between gratitude and psychological resilience in adolescents. The sample consisted of 200 male and female adolescent students at Muhammadiyah School in Yogyakarta, Indonesia, between the ages of 13 and 20 years.
 
      Data were collected using the Gratitude Questionnaire-6 and the Connor Psychological Resilience Scale. Data analysis was tested using Spearman correlation technique. The results showed that the correlation coefficient was 0.845 and the significance was 0.01. It can be concluded that there is a very strong positive relationship between gratitude and psychological resilience among teenager students in Yogyakarta. The results indicate that as the value of one variable increases, the value of the other variable increases, and also as the value of one variable decreases, the value of the other variable decreases. Which means that as psychological resilience increases, gratitude increases, and as psychological resilience decreases, gratitude also decreases.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية