تصور مقترح لاستخدام تطبيقات الواقع المعزّز في تَعلُّم المفاهيم العلمية بمرحلة رياض الأطفال A Proposed Vision to Activate the Use of Augmented Reality Applications in Learning Scientific Concepts in Kindergarten stage

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 وزارة التعليم - المملكة العربية السعودية كليات الشرق العربي للدراسات العليا - المملكة العربية السعودية

2 أستاذ تقنيات التعليم-جامعة الملك سعود

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على متطلبات تفعيل استخدام تطبيقات الواقع المعزّز في تَعلُّم المفاهيم العلمية بمرحلة رياض الأطفال، وكشف معوقات تفعيل استخدام تطبيقات الواقع المعزّز في تَعلُّم المفاهيم العلمية بمرحلة رياض الأطفال من وجهة نظر المعلمات، ووضع تصور مقترح لتفعيل استخدام تطبيقات الواقع المعزّز في تَعلُّم المفاهيم العلمية بمرحلة رياض الأطفال، وتم استخدام المنهج المسحي الوصفي، وطبقت الدراسة على عينة قوامها (333) من معلمات رياض الأطفال بمنطقة الرياض، وتم تطبيق استبانة تضمنت عدة محاور وفقًا لأهداف الدراسة وتساؤلاتها. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج؛ أهمها: أن متطلبات تفعيل استخدام تطبيقات الواقع المعزّز في تَعلُّم المفاهيم العلمية بمرحلة رياض الأطفال كانت درجته عالية؛ حيث جاءت تحت الاستجابة (موافق) على الأبعاد الأربعة: (المتطلبات الفنية، ومتطلبات عملية التصميم، ومتطلبات الإنتاج، والمتطلبات الرقمية لتطبيقات الواقع المعزز). كما تبين أن أهم المعوقات التي تواجه استخدام تقنية الواقع المعزّز في تَعلُّم المفاهيم العلمية في مرحلة رياض الأطفال هي: عدم توفر تجهيزات ملائمة لاستخدام تطبيقات الواقع المعزز بمرحلة رياض الأطفال، وضعف الحافز المقدم من الإدارة بمجالات الابتكار والإبداع في توظيف التطبيقات الرقمية بمرحلة رياض الأطفال، وعدم توفر أدلة إرشادية لمعلمات رياض الأطفال في استخدام تطبيقات الواقع المعزز. وتم وضع عدد من المقترحات ووضع تصور مقترح لتفعيل استخدام تطبيقات الواقع المعزّز في تَعلُّم المفاهيم العلمية بمرحلة رياض الأطفال. وفي ضوء ما أسفرت الدراسة من نتائج تم وضع عدد من التوصيات والبحوث المقترحة.
Associate Professor, Department of Instructional Media and Technology
The study aimed to identify the requirements for activating the use of augmented reality applications in learning scientific concepts in the kindergarten stage, and to reveal the obstacles to activating the use of augmented reality applications in learning scientific concepts in the kindergarten stage from the teachers’ point of view, and to develop a proposed vision to activate the use of augmented reality applications in learning scientific concepts in the kindergarten stage children. The descriptive survey method was used, and the study was applied to a sample of (333) kindergarten teachers in Riyadh, and a questionnaire was applied that included several themes according to the objectives and questions of the study.The study reached several results, the most important of which are: that the requirements for activating the use of augmented reality applications in learning scientific concepts in the kindergarten stage were high, as they came under the response (agree) on the four dimensions: technical requirements, design process requirements, production requirements, and digital requirements for applications. augmented reality. It was also found that the most important obstacles facing the use of augmented reality technology in learning scientific concepts in the kindergarten stage are: the lack of appropriate equipment for the use of augmented reality applications in the kindergarten stage, the weak incentive provided by the administration in the areas of innovation and creativity in employing digital applications in the kindergarten stage, and the lack of Provides guidelines for kindergarten teachers in the use of augmented reality applications. A number of proposals have been developed and a proposed vision has been developed to activate the use of augmented reality applications in learning scientific concepts in kindergarten. In light of the results of the study, a number of recommendations and proposed research were developed.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية