برنامج تدريبى فى ثقافة الإنتاج والابتكار قائم على نموذج التعلم P5BL لتنمية مهارات إنتاج المشروعات وإدارتها والاتجاه نحو العمل فى الفريق لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية A training program in the culture of production and innovation based on the P5BL learning model to develop the skills of project production and management and the orientation towards team w

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد المناهج وطرق تدريس العلوم البيولوجية والجيولوجية – كلية التربية – جامعة عين شمس

2 أستاذ مساعد المناهج وطرق تدريس الرياضيات – كلية التربية – جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى تعرف فاعلىة برنامج تدريبى فى ثقافة الإنتاج والابتكار قائم على نموذج التعلم P5BL " المشكلة Problem – المشروع Project - العمليات Processes– الفريق People– المنتج Product لتنمية مهارات إنتاج المشروعات وإدارتها والاتجاه نحو العمل فى الفريق لدي الطلاب المعلمين تخصص STEM بكلية التربية.وقد تم اختيار مجموعة من طلاب وطالبات الفرقة الأولى جميع الشعب العلمية (فىزياء وكيمياء وبيولوجى ورياضيات) تخصص STEM بلغ عددهم (34) طالب وطالبة معلمة من كلية التربية جامعة عين شمس، وأعد الباحثان برنامج مستند إلى نموذج التعلم القائم على " المشكلة – المشروع- العمليات- الفريق – المنتج (من خلال الاطلاع على الدراسات والبحوث والمشروعات المتعلقة بموضوع البحث)، وتدريسه من خلال استراتيجيات التدريس النشطة: (جولة المعارض – المتشابهات – المحطات العلمية – الطريقة الاستقرائية – الطريقة الاستنباطية –التعلم القائم على الاستقصاء – التعلم القائم على المشكلة – الخرائط الذهنية – خرائط التفكير- التعلم الخدمى – البحث الجماعى – استراتيجية جدول التعلم KWL- التعلم القائم على المشروعات - التعلم التعاونى - العصف الذهني - التخيل - استراتيجية فكر، زاوج، شارك-  خرائط المفاهيم – حل المشكلات بطريقة إبداعية – الجيكسو – الرؤوس المرقمة). وتضمنت أدوات البحث (بطاقة ملاحظة مهارات إنتاج المشروعات وإدارتها، ومقياس الاتجاه نحو العمل فى فريق) طبقت قبلياً وبعدياً على مجموعة البحث، وأظهرت نتائج البحث وجود فرق دالً احصائيًا بين متوسطي درجات طلاب وطالبات مجموعة البحث فى التطبيقين القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي. وهذا يدل على فاعلىة برنامج تدريبى فى ثقافة الإنتاج والابتكار قائم على نموذج التعلم P5BL “المشكلة Problem – المشروع Project - العمليات Processes– الفريق People– المنتج “Product لتنمية مهارات إنتاج المشروعات وإدارتها والاتجاه نحو العمل فى الفريق لدى الطلاب المعلمين STEM بكلية التربية.
The aim of the current research is to identify the effectiveness of a training program in the culture of production and innovation based on the P5BL learning model "Problem - Project - Processes - Team People - Product" in developing project management skills and the trend towards teamwork among student teachers specializing in STEM at the College of Education. A group of male and female students from the first year of all scientific divisions (physics, chemistry, biology and mathematics) specializing in STEM, numbered (34) male and female teachers from the Faculty of Education, Ain Shams University, and the two researchers prepared a program based on challenge-based learning (by examining studies research and projects related to the research topic), and teaching it through active teaching strategies:learning stations- Analogies – Gallery Walk- the inductive method –the deductive method –Numbered Heads – Jigsaw- problem based learning- Inquiry based learning-Inside. Outside circles –show down strategy – Circle of the sage – Envoys – Thinking map –Mind map –Image – Think pair share- concept map – KWL- Project based learning – Brainstorming -Service Learning - Group Research- Project-Based Learning - Collaborative Learning - Brainstorming - Imagination - Think Strategy, Pair, Share - Concept Maps - Creative Problem Solving). The research tools included (a note card of project management skills, and a measure of attitude towards working in a team) applied before and after on the research group, and the results of the research showed that there was a statistically significant difference between the mean scores of male and female students in the research group in the pre and post applications in favor of the post application. This indicates the effectiveness of a training program in the culture of production and innovation based on the P5BL learning model “Problem – Project – Processes – Team People – Product” in developing project management skills and the trend towards teamwork among student teachers in the STEM major at the College of Education.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية