استبصار الأمهات وعلاقته بالمهارات الشخصية والاجتماعية لأطفالهن ذوي اضطراب طيف التوحد بالحلقة الأولى من التعليم الأساسيMother's Insight and Its Relationship to the Personal and Social Skills of Their Children With Autism Spectrum Disorder in The First Cycle of Basic Education

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على وجود فروق في استبصار الأمهات وعلاقته بالمهارات الشخصية والاجتماعية لأطفالهن ذوي اضطراب طيف التوحد بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي (مرتفع-منخفض). وتكونت عينة الدراسة من (70) من أمهات أطفال التوحد وتراوحت أعمارهن من (22-44) عاما، و(70) من أطفالهن التوحديين وقد تراوحت أعمارهم من (6- 10) عامًا. قد طبق مقياس مستوى استبصار الأمهات باضطراب طيف التوحد( إعداد الباحث)، ومقياس المهارات الشخصية والاجتماعية لأطفال اضطراب طيف التوحد (إعداد الباحث) .وقد أظهرت نتائج الدراسة يمكن التنبؤ بالأداء على مقياس المهارات الشخصية والاجتماعية بمعلومية الأداء على مقياس استبصار الأمهات باضطراب طيف التوحد، ولا توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات التلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد على مقياس المهارات الشخصية والاجتماعية، وتوجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات التلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد على مقياس المهارات الشخصية والاجتماعية، وأبعاده الفرعية تُعزى لمستوى استبصار الأمهات باضطراب طيف التوحد تُعزى لمستوى الاستبصار لدى أمهاتهن لصالح مستوى الاستبصار المرتفع، بينما لا توجد فروق دالة إحصائيًا في بعدي (مهارات الحياة اليومية، مهارة اتباع التعليمات).
The current research aimed to identify the existence of differences in maternal clairvoyance and its relationship to the personal and social skills of their children with autism spectrum disorder in the first cycle of basic education (high-low). The study sample consisted of (70) mothers of autistic children aged (22-44) years, and (70) of their autistic children aged (6-10) years.
The results of the study showed that performance can be predicted on the scale of personal and social skills by knowing the performance on the scale of maternal clairvoyance with autism spectrum disorder, and there are no statistically significant differences between the average scores of students with autism spectrum disorder on the scale of personal and social skills. There are statistically significant differences between the average scores of students with autism spectrum disorder on the scale of personal and social skills, and its sub-dimensions are due to the level of mothers' clairvoyance of autism spectrum disorder due to the level of clairvoyance of their mothers in favor of the high level of clairvoyance, while there are no statistically significant differences in the two dimensions (daily living skills, the skill of following instructions).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية