نمذجة العلاقات السببية لكل من الامتنان وإرادة الحياة والإحباط الوجودى لدى طلاب جامعة حلوان .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الصحة النفسية كلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى الكشف عن الفروق التى تعزى للنوع  ( ذكور – إناث)  والرضا عن التخصص الأكاديمى ( راضيين – غير راضيين ) فى متغيرات البحث الثلاث، وكذلك الكشف عن التأثيرات المباشرة وغير المباشرة للعلاقات السببية  بين الامتنان وإرادة الحياة والإحباط الوجودى، وقد تكونت تكونت عينة البحث الأساسية من 426 طالب وطالبة ممن تراوحت أعمارهم بين (18-23) بمتوسط عمرى قدره 20,30 وانحراف معيارى قدره  1,093، وقد تكونت العينة من (362 طالبة ، و64 طالب) من الشعب المختلفة من طلاب كلية التربية جامعة حلوان . وذلك فى الفصل الدراسى الثانى  للعام الجامعى 2022 / 2023، وطبقت أدوات البحث المكونة من  مقياس الامتنان وإرادة الحياة والإحباط الوجودى إعداد الباحثة على عينة البحث الأساسية، وتوصلت نتائج البحث إلى: عدم وجود فروق بين الذكور والإناث فى متغيرى الامتنان والإحباط الوجودى، ووجود فروق دالة إحصائيا بين الإناث والذكور فى عوامل إرادة الدافعية للحياة وإرادة القوة وبذل المجهود وإرادة الاستمتاع بالحياة وإرادة الحياة ككل وجميعها فى اتجاه الذكور وعدم وجود فروق دالة إحصائياً فى عاملى إرادة الأمل والتفاؤل وإرادة مقاومة الضغوط من عوامل إرادة الحياة، كما أوضحت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً بين الراضيين عن التخصص  الأكاديمى وغير الراضيين فى متغيرات الامتنان وإرادة الحياة على مستوى العوامل والدرجة الكلية لصالح الراضيين عن التخصص الأكاديمى، وجود فروق دالة إحصائياً بين الراضيين عن التخصص الأكاديمى وغير الراضيين فى الإحباط الوجودى فى اتجاه غير الراضيين . كما أظهرت نتائج البحث وجود تأثيرات مباشرة للعلاقة بين عاملى الامتنان (استشعار النعم ، وتقدير النعم والتعبير عن الأمتنان) كمتغير مستقل والإحباط الوجودى ( بدرجته الكلية ) كمتغير تابع من خلال عوامل إرادة الحياة كمتغير وسيط .
The aim of the current research is to reveal the differences attributed to gender (males - females) and satisfaction with academic specialization (satisfied - dissatisfied) in the three research variables, as well as Detecting the direct and indirect effects of the causal relationships between gratitude, the will to live, and existential frustration. The basic research sample consisted of 426 male and female students whose ages ranged between (18-23), with an average age of 20.30 and a standard deviation of 1,093. The sample consisted of (362 female and 64 male students) from different groups of students from the Faculty of Education, Helwan University. This was in the second semester of the academic year 2022/2023, and the research tools consisting of a scale of gratitude, will to live, and existential frustration were applied, prepared by the researcher, to the basic research sample. The results of the research showed that there are no differences between males and females in the variable of gratitude and existential frustration, and the presence of statistically significant differences between females and males in the factors of the will to motivation to live, the will to power, exerting effort, the will to enjoy life, and the will to life as a whole, all of which are in the direction of males, and there are no statistically significant differences in the two factors of will. Hope, optimism, and the will to resist pressures are among the factors of the will to live. The results also showed that there are statistically significant differences between those who are satisfied with the specialty and those who are dissatisfied in the variables of gratitude and the will to life at the level of factors and the total score in favor of those who are satisfied with the specialty, and the presence of statistically significant differences between those who are satisfied with the specialty and those who are dissatisfied in existential frustration in the direction of those who are dissatisfied. The research results showed the presence of direct effects of the relationship between the two factors of gratitude (sensing blessings, appreciating blessings, and expressing gratitude) as an independent variable and existential frustration (total degree) as a dependent variable through the factors of the will to live as a mediating variable.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية