الرضا الزواجي لدى الطالبات المتزوجات الملتحقات ببرامج الدراسات العليا بجامعة حلوان في ضوء بعض العوامل الديموجرافية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بمرحلة الماجستير في التربية كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية – جامعة حلوان

3 مدرس الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف هذا البحث هو الكشف عن الفروق في الرضا الزواجي بين طالبات الدراسات العليا المتزوجات والتي تعزى لكل من (التخصص الأكاديمي، ومستوى الدخل، مستوى تعليم الزوج، وعدد الأبناء)، وقد تكونت عينة البحث الأساسية من (٣٦٢) طالبة من طالبات الدراسات العليا المتزوجات بجامعة حلوان، وقد تراوحت أعمارهم بين (٢٣- ٥٥) سنة، بمتوسط عمري قدره (٣٢-٢٢)، وانحراف معياري قدره (٦-٣٤٩). وقد استخدمت الباحثة في هذا البحث مقياس الرضا الزواجي (من إعداد الباحثة)، وأسفرت النتائج عن الاتي:

لا توجد فروق دالة إحصائياً في الرضا الزواجى( على مستوى جميع العوامل والدرجة الكلية )  تعزى لمتغير التخصص.
توجد فروق ذات دلالة إحصائية فى الرضا الزواجى لدى الطالبات الملتحقات ببرامج الدراسات العليا تعزى لمستوى تعليم الزوج ( متوسط / مرتفع ) فى اتجاه الطالبات المتزوجات من أزواج ذو مستوى تعليم مرتفع.
لا توجد فروق دالة إحصائياً في عاملى  التفاهم وجودة العلاقة مع أهل الشريك لدى الطالبات تعزى لمتغير عدد الأبناء، في حين توجد فروق دالة إحصائياً في عامل المشاركة عند مستوى دلالة (٠.٠١) وفى الدرجة الكلية للرضا الزواجى عند مستوى دلالة ( ٠.٠٥)  تعزى لمتغيرعدد الأبناء.
توجد فروق دالة إحصائياً بين الأسر ذوات الدخل المنخفض والأسر ذوات الدخل المتوسط في اتجاه الأسر ذوات الدخل المتوسط. ولا توجد فروق دالة إحصائياً بين الأسر ذوات الدخل المنخفض والأسر ذوات الدخل المرتفع . ولاتوجد فروق دالة إحصائياً الأسر ذوات الدخل المتوسط والأسر ذوات الدخل المرتفع.
The aim of this research is to detect differences in marital satisfaction among married postgraduate students, which are attributed to each of (academic specialization, income level, husband’s education level, and number of children). The main research sample consisted of (362) married postgraduate students at Helwan University. Their ages ranged between (23-55) years, with an average age of (32.22), and a standard deviation of (6.349). In this research, the researcher used the marital satisfaction scale (prepared by the researcher), and the results revealed the following:

There are no statistically significant differences in marital satisfaction (at the level of all factors and the total degree) due to the variable of specialization.
There are statistically significant differences in the marital satisfaction of female students enrolled in postgraduate programs due to the husband's education level (medium / high) in the direction of female students married to husbands with a high level of education.
There are no statistically significant differences in the two factors of understanding and the quality of the relationship with the parents of the partner among female students due to the variable number of children, while there are statistically significant differences in the participation factor at the level of significance (0.01) and in the total degree of marital satisfaction at the level of significance (0.05). ) attributed to the variable number of children.
There are statistically significant differences between low-income families and middle-income families in the direction of middle-income families. There are no statistically significant differences between low-income families and high-income families. There are no statistically significant differences between middle-income families and high-income families.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية