التسامي بالذات وعلاقته بالتواضع الفكري لدى طلاب الدراسات العليا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة دكتوراه – قسم الصحة النفسية

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن العلاقة الارتباطية بين درجات طلاب الدراسات العليا على مقياس التسامي بالذات ودرجاتهم على مقياس التواضع الفكري (على مستوى العوامل الفرعية والدرجة الكلية) ، كما هدف إلى الكشف عن إمكانية  التنبؤ بدرجات طلاب الدراسات العليا على مقياس التواضع الفكري بمعلومية درجاتهم على مقياس التسامي بالذات، وتكونت عينة البحث الأساسية في صورتها النهائية من (210) طالبًا وطالبة من طلاب الدراسات العليا والذين تم اختيارهم من الجامعات المصرية، وقد تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (22-42) عامًا، بمتوسط عمري (29.93) سنة وانحراف معياري (5.370) عامًا، وبواقع (45 ذكور، 165 إناث) وذلك في العام الدراسي2022 / 2023.
  وقد طبق مقياس التسامي بالذات ومقياس التواضع الفكري من إعداد الباحثة على عينة البحث الاساسية وقد توصلت نتائج البحث إلى عدة نتائج أهمها : تحقق الفرض الأول جزئيًا، حيث تراوحت قيم معاملات الارتباط بين مقياسي التسامي بالذات والتواضع الفكري (على مستوى العوامل الفرعية والدرجة الكلية) ما بين (0.133* : 0.744**)، وهي قيم موجبة ودالة إحصائيًا عند مستويي دلالة 0.05 و0.01، عدا قيمتا معامل الارتباط بين عامل إدراك معنى الحياة وكل من (المرونة الفكرية، استقلال الفكر عن الذات) حيث بلغت (0.076، 0.061) وهي قيم غير دالة إحصائيًا، الأمر الذي يشير إلى:
وجود علاقة ارتباطية موجبة (طردية) دالة إحصائيًا عند مستويي (0.05 و0.01) بين درجات طلاب الدراسات العليا على مقياس التسامي بالذات وعوامله الفرعية (قبول الذات والآخرين، القيم الروحية، إدراك معنى الحياة)، وبين درجاتهم على مقياس التواضع الفكري وعوامله الفرعية (الفضول المعرفي، تقبل وجهات نظر الآخرين، المرونة الفكرية، استقلال الفكر عن الذات). كما توصلت نتائج البحث إلى إمكانية التنبؤ بالتواضع الفكري بمعلومية الدرجة على مقياس التسامي بالذات.







Abstract
The research aimed to reveal the correlation between the scores of graduate students on the scale of self- transcendence and their scores on the scale of intellectual humility (at the level of sub-factors and the total degree), and also aimed to reveal the possibility of predicting the scores of graduate students on the scale of intellectual humility by knowing their scores on the scale of, self- transcendence and the basic research sample in its final form consisted of (210) male and female students from graduate students who were selected from Egyptian universities, and their chronological ages ranged from what Between (22-42) years, with an average age of (29.93) years and a standard deviation of (5.370) years, and by (45 males, 165 females) in the academic year 2022/2023.
The scale of self- transcendence and the scale of intellectual humility prepared by the researcher was applied to the basic research sample and the results of the research reached several results, the most important of which are: The first hypothesis was partially achieved, where the values of the correlation coefficients between the scales of self- transcendence nd intellectual humility (at the level of sub-factors and the total degree) ranged between (0.133*: 0.744**), which are positive values and statistically significant at the levels of significance 0.05 and 0.01, except for the values of the correlation coefficient between the factor of perceiving the meaning of life and each of (intellectual flexibility, independence of thought from self) where it amounted to (0.076, 0.061) which are non-statistically significant values, which indicates:
The existence of a statistically significant positive correlation at the levels (0.05 and 0.01) between the scores of graduate students on the scale of self- transcendence and its sub-factors (acceptance of self and others, spiritual values, perception of the meaning of life), and their scores on the scale of intellectual humility and its sub-factors (cognitive curiosity, acceptance of the views of others, intellectual flexibility, independence of thought from oneself). The results of the research also found that intellectual humility can be predicted by the score on the scale of self- transcendence.

الموضوعات الرئيسية