أثر التباينات الثقافية على التحاق الأطفال اللاجئين السوريين برياض الأطفال المصرية The Impact of Cultural Differences on the Enrollment of Syrian Refugee Children in Egyptian Kindergartens

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس أصول التربية – قسم رياض الأطفال كلية التربية – جامعة 6 أكتوبر

المستخلص

هدف البحث إلى دراسة تأثير التباينات الثقافية في رياض الأطفال المصرية على التحاق الأطفال اللاجئيين السوريين برياض الأطفال المصرية ،خاصة في ظل وجود التحديات التى تواجه تعليم الأطفال اللاجئين السوريين. وقد استخدمت الباحثة استبيان أثر التباينات الثقافية على التحاق الأطفال اللاجئين السوريين برياض الأطفال المصرية وتم تطبيق الاستبيان على عدد(100) ولى أمر لأطفال سوريين ، كما عقدت الباحثة عدد (2) مجموعات مناقشة مركزة مع عدد(20) فرد من أفراد العينة ، قوام كل مجموعة (10) أفراد. شملت المجموعتين مديرين ومعلمات وأولياء أمور بمراكز تعليم اللاجئين وبالروضات الحكومية بمدينة 6 أكتوبر. كما  قامت الباحثة بعمل مشاهدات ميدانية لأنشطة مراكز تعليم اللاجئين السوريين ، وأسفرت نتائج البحث عن ضعف تكيف الأطفال اللاجئين مع الاختلافات الثقافية واللغوية فى رياض الأطفال ، مما يؤدي إلى زيادة التحديات التي تواجههم عند التحاقهم بالروضات المصرية.كما أسفرت نتائج البحث عن عزوفً أولياء أمور الأطفال اللاجئين عن الحاق أبنائهم بالروضات وعن التفاعل مع المدرسة والمشاركة في الأنشطة المدرسية، كما أظهرت النتائج أن هذا العزوف يعزز من الانفصال بين الأطفال اللاجئين وأقرانهم المصريين وأثبتت أيضا أن هناك حاجة ماسة لإعادة النظر في السياسات والبرامج التعليمية بالروضات لتحسين تجربة التعليم للأطفال اللاجئين السوريين في مصر، وأهمية رفع الوعي حول مفهوم التعدد الثقافي، وضرورة  تدريب المعلمات على التعامل مع الأطفال اللاجئين السوريين واحترام الاختلافات الثقفية. و تفعيل الشراكات المجتمعية لدمج الأطفال اللاجئين وأسرهم فى الروضات . 
واختتم البحث بتوصيات عدة منها: تقديم تدريبات للمعلمات للتعامل مع التباينات الثقافية وتعزيز اندماج اللاجئين بالروضات، وإنشاء برامج لزيادة التواصل بين أولياء الأمور والمدارس لتشجيع المشاركة الفعالة وتعزيز التماسك الاجتماعي بين الأطفال من مختلف الخلفيات الثقافية.
The research aimed to study the impact of cultural differences in Egyptian kindergartens on the enrollment of Syrian refugee children in kindergarten, specifically, in the light of the challenges facing the education of Syrian refugee children. The researcher used a questionnaire about the impact of cultural differences on the enrollment of Syrian refugee children in Egyptian kindergartens. The questionnaire was applied to a sample of (100) guardians of Syrian children. The researcher also held intensified discussion sessions with (20) members dividing them into (2) groups, (10) individuals per group. Each of the two groups included directors, teachers, and parents in the refugee education centers and government kindergartens in 6th of October City. Furthermore, the researcher conducted field observations of the activities of Syrian refugee education centers.
Results of the research indicated the poor adaptation of refugee children to cultural and linguistic differences in kindergartens, which leads to an increase in the challenges they face when they enroll in Egyptian kindergartens. Findings of the research also revealed the reluctance of parents of refugee children to enroll their children in kindergarten and to interact with the school and participate in school activities. Such a reluctance reinforces the separation between refugee children and their Egyptian peers. These results demonstrated that there is an urgent need to reconsider educational policies and programs in kindergartens in order to improve the educational experience for Syrian refugee children in Egypt, to raise awareness about the concept of cultural diversity, to train teachers to deal with refugee children, and to activate community partnerships to integrate refugee children and their families into kindergartens.
The research concluded to several recommendations, including: providing training for teachers to deal with cultural differences and to promote the integration of refugees in kindergartens, and creating programs to increase communication between parents and schools to encourage effective participation and enhance social cohesion among children from different cultural backgrounds.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية