نمط المناقشات اإللكترونية وعالقته بتنمية مفاهيم المواطنة الرقمية لدى تالميذ المرحلة اإلعدادية في ظل فيروس كورونا Types of Electronic Discussions and its Relationship to the Development of the Concepts of Digital Citizenship among Middle School Students in Light of Corona Virus

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة دكتوراة كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ تكنولوجيا التعليم المتفرغ ً وعميد كلية التربية سابقا - جامعة حلوان

3 أستاذ تكنولوجيا التعليم المساعد المتفرغ كلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى علاج تدنى مستوى تحصيل الجانب المعرفي للمواطنة الرقمية والآمن الرقمي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي من خلال قياس أثر أنماط المناقشات الإلكترونية ( المتزامنة – غير المتزامنة – الهجين) على تنمية مفاهيم المواطنة الرقمية لدى التلاميذ، وذلك من خلال التعلم بثلاثة أنماط مختلفة من المناقشات الإلكترونية، عن طريق ثلاثة مجموعات تجريبية، الأولى تستخدم نمط المناقشات الإلكترونية المتزامنة ، الثانية تستخدم نمط المناقشات الإلكترونية الغير متزامنة، والثالثة تستخدم نمط المناقشات الهجين، وذلك باستخدام منصة(Teams) التابعة لميكروسوفت وما توفره من مقومات التعلم الإلكتروني وأدواته المختلفة اللازمة، وتوصل البحث إلى وجود فرق دال إحصائيًّا عند مستوى (0.05) بين رتب درجات طلاب المجموعات التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار التحصيل المعرفي المرتبط بمفاهيم المواطنة الرقمية لصالح متوسط رتب درجات التطبيق البعدي يرجع إلى التأثير الأساسي لاستخدام بيئة التعلم القائمة علي المناقشات الإلكترونية ببيئة التعلم الإلكتروني تيمز"Teams". وكذلك وجود فروق دال إحصائيًّا عند مستوى (0.05) بين رتب درجات المجموعات التجريبية في التحصيل المعرفي المرتبط بمفاهيم المواطنة الرقمية في مقرر الحاسب الآلي بالصف الثاني الإعدادي يرجع للتأثير الأساسي لاختلاف نمط المناقشات الإلكترونية (المتزامنة / غير المتزامنة / الهجين)، ببيئة التعلم الإلكتروني تيمز"Teams"، لصالح نمط المناقشات الهجين.
 
Abstract
The aim of the current research is to treat the low level of cognitive achievement of digital citizenship and digital security among students of the second year of middle school by measuring the impact of electronic discussion patterns (synchronous - asynchronous - hybrid) on the development of concepts of digital citizenship among students, through learning with three different styles of Electronic discussions, through three experimental groups, the first uses the style of synchronous electronic discussions, the second uses the style of asynchronous electronic discussions, and the third uses the style of hybrid discussions, using Microsoft's Teams platform and what it provides of e-learning components and various necessary tools, and the research reached There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the grades of the students of the experimental groups in the pre and post applications of the cognitive achievement test related to the concepts of digital citizenship in favor of the average ranks of the post application degrees due to the main effect of using the learning environment based on electronic discussions via social web networks. As well as the presence of statistically significant differences at the level (0.05) between the ranks of the experimental groups’ scores in the cognitive achievement related to the concepts of digital citizenship in the computer course in the second year of middle school due to the main effect of the different style of electronic discussions (synchronous / asynchronous / hybrid), in the learning environment via web networks Social, in favor of a hybrid discussion style.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية