الفروق في عمليات الفهم القرائي بين المتأخرين دراسيا و ذوي صعوبات التعلم في القراءة.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس مساعد بكلية التربية قسم علم النفس التربوي

2 أستاذ صعوبات التعلم قسم علم النفس التربوي- كلية التربية

3 أستاذ مساعد علم النفس التربوي قسم علم النفس- كلية التربية

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن الفرق بين المتأخرين دراسيا وصعوبات القراءة في  الفهم القرائي وما يتعلق به من عمليات فرعية. وتكونت عينة البحث من(16)تلميذا وتلميذة ذوي التأخر الدراسي،(21)تلميذا وتلميذة ذوي صعوبات القراءة، قامت الباحثة ببناء بطارية للفهم القرائي، وقد تم استخراج دلالات الصدق والثبات للبطارية. كما أظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أداء التلاميذ المتأخرين دراسيا و ذوي صعوبات التعلم في القراءة في اختبار فهم الجملة.  وأيضا أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي(05,.( بين متوسطي درجات أداء التلاميذ المتأخرين دراسيا و ذوي صعوبات التعلم في القراءة في اختبار فهم الفقرة لصالح التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في القراءة. وأنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي(05,.) بين متوسطات درجات أداء التلاميذ المتأخرين دراسيا و ذوي صعوبات التعلم في القراءة في اختبار فهم النص لصالح التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في القراءة. كما أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي(01,.(بين متوسطات درجات أداء المتأخرين دراسيا و ذوي صعوبات التعلم في القراءة في بطارية الفهم القرائي ككل لصالح التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في القراءة. 
This study aims to reveal the difference between under achieveing and reading disabilities in reading comprehension and related sub-processes. The research sample consisted of (16) male and female students with academic delays, (21) male and female students with reading disabilities. The researcher developed  a battery for reading comprehension, and the indications of validity and reliability of the battery were extracted. The results also showed that there are no statistically significant differences between the average scores of the students who are late in the study and those with learning disabilities in reading in the sentence comprehension test. Also, there are statistically significant differences at the level of (.05) between the average scores of students who are late in studies and those with learning disabilities in reading in the paragraph comprehension test in favor of students with learning disabilities in reading. and that there are statistically significant differences at the level of (.05) between the averages of the performance scores of the under achieveing and those with learning disabilities in reading in the text comprehension test. There are also statistically significant differences at the level of (.01) between the averages of the performance scores of the under achieveing achieveing students and those with learning disabilities in reading in the reading comprehension battery as a whole for the benefit of the pupils. People with learning disabilities in reading.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية