أثر استخدام التعليم القائم على الظواهر في تدريس العلوم على تنمية المفاهيم العلمية ومهارات تصميم النماذج والتفكير الإيجابي لدى التلاميذ ذوي الإعاقة السمعيةThe Effect of Using Phenomena-based Learning in Science Teaching on Developing Scientific Concepts, Modeling Skills and Positive Thinking for Students with Hearing Disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المساعد كلية التربية - جامعة سوهاج

المستخلص

استهدف البحث التعرف على اثر استخدام التعليم القائم على الظواهر في تدريس العلوم على تنمية المفاهيم العلمية ومهارات تصميم النماذج والتفكير الإيجابي لدى التلاميذ ذوي الإعاقة السمعية، وفي ضوء ذلك تم اختيار مجموعة البحث بطريقة مقصودة من تلاميذ مدرسة الامل والصم بمحافظة سوهاج  ، وقد تكونت من (17) تلميذ تم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما تجريبية (9) تلاميذ درست باستخدام التعليم القائم على الظواهر والأخرى ضابطة (8) تلاميذ درست بالطريقة التقليدية، حيث تم الاعتماد على المنهج التجريبي وقد تم تدريس وحدتي انعكاس وانكسار الضوء في الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي 2021 – 2022 م ، وطُبقت عليهم أدوات البحث وهي اختبار المفاهيم العلمية وبطاقة ملاحظة لقياس مهارات تصميم النماذج - مقياس مهارات التفكير الإيجابي ، وبعد الانتهاء من التدريس لمجموعتي البحث، وتطبيق أدوات البحث قبليا وبعديا، ومعالجة النتائج احصائيا. تم التوصل إلى تفوق طلاب مجموعة البحث التجريبية في التطبيق البعدي عن التطبيق القبلي بفرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (۰,۰5) من حيث اكتساب بعض المفاهيم العلمية و مهارات تصميم النماذج، وتنمية التفكير الإيجابي، و قد تم تقديم بعض التوصيات والمقترحات في ضوء النتائج التي توصل إليها البحث ومنها الاهتمام بتدريس العلوم للمعاقين سمعياً من خلال طرق التدريس التي تهتم بإيجابية المتعلم مثل التعليم القائم على الظواهر وإعادة النظر في مناهج العلوم للمعاقين سمعياً بجميع الصفوف بحيث تتلاءم مع قدراتهم ومتطلباتهم للحياة المستقبلية المهنية.
The current research aimed to identify the effect of using phenomena-based education in science teaching on developing scientific concepts, modeling skills and positive thinking among students with hearing disabilities. In light of this, the research group was selected, and it consisted of (17) students who were divided into two groups, one of them is experimental (9) students studied using phenomena-based education and the other is control (8) students studied in the traditional way, where the experimental method was relied on. The two units of reflection and refraction of light were taught in the first semester of the academic year 2021-2022, and the research tools were applied to them, namely (a test of scientific concepts and a note card to measure modeling skills - a scale of positive thinking skills), and after the completion of the teaching of the two research groups, the application of research tools Before and after, and statistically processing the results. It was reached that the students of the experimental research group excelled in the post application over the pre application with a statistically significant difference at the level of significance (0.05) in terms of acquiring some scientific concepts, modeling skills, and developing positive thinking, some recommendations and suggestions were presented in light of the findings of the research, including the interest in teaching science to the hearing impaired through teaching methods that care about the learner’s positivity, such as phenomena-based education and reconsideration. In science curricula for the hard of hearing in all grades to suit their abilities and requirements for future professional life.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية