التفاعل بين نمط عرض الرسومات ثلاثية الأبعاد والأسلوب المعرفي بكتب الواقع المعزز لتنمية التفكير البصري لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية في مادة الهندسة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس مساعد بقسم تكنولوجيا التعليم كلية التربية- جامعة حلوان

2 أستاذ تكنولوجيا التعليم كلية التربية- جامعة حلوان

3 أستاذ تكنولوجيا التعليم كلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى: معرفة أثر التفاعل بين نمط العرض (الجزء للكل/ من الكل للجزء للكل) والأسلوب المعرفي للمتعلمين (الكلي/ التحليلي) في كتب الواقع المعزز على تنمية التفكير البصري لمقرر الأشكال الهندسية ثلاثية الأبعاد بكتاب الرياضيات لتلاميذ الصف الثالث الإبتدائي، وقد تم: تقسيم التلاميذ إلى مجموعتين تبعا للأسلوب المعرفي الخاص وهو إما كليين أو تحليليين، ثم تقسيم كل أسلوب معرفي إلى جموعتين متساوتين احدهم يستخدم نمط عرض من الجزء للكل والآخر يستخدم نمط عرض  مجموعات تجريبية كل 4من الكل للجزء للكل، وبالتالي تم تقسيم عينة البحث إلى  ،2: كليين بنمط عرض من الجزء للكل)،(مج1 طالب (مج30مجموعة تتكون من ، تحليليين بنمط عرض من الجزء 3كليين بنمط عرض من الكل للجزء للكل)، (مج : تحليليين بنمط عرض من الكل للجزء للكل)، وقد أظهرت نتائج 4للكل)،(مج بين متوسطات في 0،05 ≤البحث: عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند المستوى تنمية التفكير البصري لدى تلاميذ الصف الثالث الإبتدائي ترجع للتأثير الأساسي لنمط العرض (الجزء للكل/ من الكل للجزء للكل)،وعدم وجود فروق ذو دلالة إحصائية  بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبيتين في تنمية 0.05 ≤عند مستوي التفكير البصري لدى تلاميذ الصف الثالث الإبتدائي ترجع للتأثير الأساسي لإختلاف الأسلوب المعرفي للمتعلمين (كليين / تحليلين)» كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق  بين متوسطات درجات طلاب المجموعات 0.05 ≤ذات دلالة إحصائية عند مستوي التجريبية في تنمية التفكير البصري لدى تلاميذ الصف الثالث الإبتدائي ترجع للتأثير الأساسي للتفاعل بين نمطي العرض (الجزء للكل/ من الكل للجزء للكل) و الأسلوب المعرفي للمتعلمين (كليين / تحليلين)».
This research aims to: Know the effect of the interaction between the presentation style (part for each / from the whole for the part for the whole) and the cognitive style of learners (total / analytical) in augmented reality books on the development of visual thinking for the three-dimensional geometric shapes course in the mathematics book for third graders. Dividing the students into two groups according to the special cognitive style، which is either holistic or analytical، and then dividing each cognitive style into two equal groups، one of which uses a display style from the part to the whole and the other uses a display style from the whole to the part to the whole، and thus the research sample was divided into 4 experimental groups each group It consists of 30 students (Volume 1: Two volumes in a partto-all style)، (Volume 2، two volumes in the style of all-to-part-to-all)، (Volume 3، two analyzers in the style of part-to-all presentation)، (Volume4: two analyzers in a style of presentation of the whole to the part to the whole)، The results of the research showed: the absence of statistically significant differences at the level ≤ 0.05 between the averages in the development of visual thinking among third graders of primary school due to the main effect of the presentation style (part for the whole / of the whole for the part for the whole)، and the absence of statistically significant differences when Level ≤ 0.05 between the mean scores for t Lab of the two experimental groups in the development of visual thinking among the third graders of primary school due to the main effect of the difference in the cognitive style of the learners (total / two analyzes). The third grade of primary school refers to the main effect of the interaction between the two presentation styles (part for all / from all to part to all) and the cognitive style of learners (total / two analyzes).

الموضوعات الرئيسية