فاعلية برنامج تدريبي قائم على أنشطة نادي الميکانيکا في تنمية بعض مهارات التفکير التحليلي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي The effectiveness of a training program based on the activities of the Mechanics Club in developing some analytical thinking skills for sixth graders students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الصحة النفسية المشارک، قسم علم النفس، کلية التربية، جامعة القصيم,المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي قائم على أنشطة نادي الميکانيکا في تنمية بعض مهارات التفکير التحليلي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي في محاولة من الباحث للتحقق من إمکانية أن يحل هذا النادي العلمي التطبيقي الترفيهي، وغيره من الأندية العلمية بصفتها بيئات تعلمٍ وتدريبٍ جديدة بديلا عن بيئة المدرسة الابتدائية بأدواتها، وأنشطتها التقليدية القديمة، واختباراتها النظرية العقيمة، ولتحقيق هذا الهدف تکونت عينة البحث النهائية من (16) تلميذاً وتلميذة بمعدل (8 ) ذکور، و(8) إناث من تلاميذ الصف السادس الابتدائي، طبق عليهم الباحث المنهج شبه التجريبي،ذو المجموعة الواحدة ذات القياس القبلي والبعدي، وکانت أدوات البحث المستخدمة عبارة عن برنامج البحث التدريبي المقترح، ومقياس التفکير التحليلي، وکلاهما من إعداد الباحث، وبعد المعالجة الإحصائية أشارت النتائج إلى فاعلية برنامج البحث في تنمية بعض مهارات التفکير التحليلي (تحديد الخواص- علاقة الجزء بالکل – التمييز بين المتشابه والمختلف - رؤية العلاقات – التوقع) لدى التلاميذ، حيث وجدت فروق دالة إحصائيًّا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي للتفکير التحليلي، ومهاراته الفرعية لصالح القياس البعدي، وکذلک أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي، والتتبعي في التفکير التحليلي، ومهاراته الفرعية، وتوصلت النتائج أيضاً إلى وجود فروق دالة إحصائيًّا في القياس البعدي بين متوسطات درجات الذکور والإناث في التفکير التحليلي، ومهاراته الفرعية لصالح الذکور.                            This study aimed to identify the effectiveness of a training program based on the activities of the Mechanics Club in developing some analytical thinking skills for sixth-grade students in an attempt by the researcher to verify the possibility of becoming this recreational applied science club and other scientific clubs as a new learning and training environment as an alternative to the primary school environment with its tools, old traditional activities, and its sterile theoretical tests. To achieve this goal, the final research sample consisted of (16) male and female students at a rate of (8) males and (8) females from the sixth-grade students. The researcher applied to them the quasi-experimental one-group approach with a pre-and post-measurement, and the research tools used were the proposed training research program and the analytical thinking scale, both of which were prepared by the researcher, and after statistical analysis, the results reached the effectiveness of the research program in developing some analytical thinking skills. (Determining properties - the relationship of the part to the whole - classification - seeing relationships - expectation) for students, where there were statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group’s scores in the two measurements of the analytical thinking and its sub-skills in favor of the post-measurement, as well as the results showed that there were no statistically significant differences between the average ranks of the experimental group’s scores in the two measurements, and follow-up in analytical thinking, and its sub-skills. The results also found that there were statistically significant differences in the dimensional measurement between the mean scores of males and females in analytical thinking and its sub-skills in favor of males

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية