فاعلية نمطين للدمج فى التعلم الهجين فى تنمية مهارات الرياضيات والتفکير البصري لدى أطفال الروضة The Effectiveness of Using Two Merging Modes of Hybrid Learning in Developing Mathematical Skills and Visual Thinking among Kindergarten Children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد کلية التربية النوعية – جامعة المنيا

المستخلص

يهدف البحث إلى الکشف عن فاعلية نمطين للدمج في التعلم الهجين (دمج الخطو الذاتى والتعلم التعاونى) / دمج التعليم التقليدى والتعلم الالکترونى) في تنمية مهارات الرياضيات، والتفکير البصرى لدى أطفال الروضة المستوى الثانى، روضة الفتح، مدينة المنيا، ولتحقيق ذلک تم تطبيق أدوات القياس (الاختبار التحصيلي، وبطاقة ملاحظة، ومقياس التفکير البصري) قبل التعلم وبعده على (60) طفلا من أطفال المستوى الثانى ، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبيتين وفق التصميم التجريبي للبحث، وتم بناء مادة المعالجة التجريبية (برنامج کمبيوترى تعليمى لتعليم مهارات الرياضيات لأطفال الروضة المستوى الثانى)، وتم دمج الأطفال في التعلم کل وفق معالجته التجريبية، وقد أسفرت نتائج البحث عن تفوق المجموعة التجريبية الأولي التى تعلمت وفق نمط الدمج الاول (التعلم الذاتي مع التعلم التعاوني) على المجموعة التجريبية الثانية التى تعلمت وفق نمط الدمج الثانى (التعليم التقليدى مع التعلم الالکترونى) في تنمية مهارات الرياضيات بجانبيها المعرفي والأدائي، مهارات التفکير البصري.
The aim of the current research was to investigate the effectiveness of using two merging modes of hybrid learning (self-pacing with cooperative learning & traditional education with e-learning) in developing mathematical skills as well as visual thinking among the second-level children at Al-Fateh Kindergarten in Minya City. To this aim, three measurement instruments, namely an achievement test, an observation sheet, and a scale of visual thinking were administered before and after the research treatment to (60) second level children at Al-Fateh Kindergarten. In accordance with the experimental design of this research, participants were divided into two experimental groups. One experimental group was taught using the first mode (self-pacing with cooperative learning) and the other experimental group was taught using the second mode (traditional education with e-learning). The materials of the two experimental treatments (Educational computerized program for teaching mathematical skills and visual thinking to the second-level kindergarten children) were developed. Results of this research revealed that the children of the first experimental group who studied according to (self-learning with cooperative learning) surpassed the second experimental group children who studied according to (traditional learning with e-learning) in developing mathematical skills (cognitive and performance), visual thinking skills

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية