فاعلية وحدة مقترحة في ضوء الإعجاز العلمي للقرآن الکريم على تنمية أبعاد التنور الجغرافي والميل نحو المادة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية The Effectiveness of Aproposed Unit in The Light of the Scientific Miracle of The Holy Qur’an on Developing The Dimensions of Geographical Enlightenment and The tendency Towards Subject matter Among Preparatory Stage Students.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ مناهج وطرق تدريس الجغرافيا المساعد کلية التربية – جامعة المنوفية

المستخلص

استهدف البحث الکشف عن فاعلية وحدة مقترحة في ضوء الإعجاز العلمي للقرآن الکريم على تنمية أبعاد التنور الجغرافي والميل نحو المادة لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي، ولتحقيق ذلک تم استخدام کلا من المنهج الوصفي والمنهج التجريبي القائم على تصميم المجموعتين، إحداهما تجريبية وتدرس وفقا للوحدة المقترحة, والأخرى ضابطة وتدرس وفقا للوحدة المقررة بالکتاب المدرسي. وتکونت عينة البحث من )70) تلميذا من تلاميذ الصف الأول الإعدادي بمدرسة الشهداء الإعدادية بنين, التابعة لإدارة الشهداء التعليمية بمحافظة المنوفية، ولتحقيق ذلک تم بناء اختبار لأبعاد التنور الجغرافي, ومقياس الميل نحو المادة، وتم تطبيقهما قبليا على مجموعتي البحث ثم التدريس للمجموعة التجريبية باستخدام الوحدة المقترحة, والضابطة وفقا للوحدة المقررة بالکتاب المدرسي, ثم تطبيق أدوات البحث بعديا على مجموعتي البحث.
وقد أشارت نتائج البحث إلى:وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى ( 01¸0) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية التي درست وفقا للوحدة المقترحة, ودرجات تلاميذ المجموعة الضابطة التي درست الوحدة المقررة بالکتاب المدرسي في التطبيق البعدي لاختبار التنور الجغرافي ومقياس الميل نحو المادة لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية, مما يشير إلى فاعلية الوحدة المقترحة في تدريس الجغرافيا على تنمية أبعاد التنور الجغرافي لدى التلاميذ.
وقد أوصى البحث: بضرورة إعادة النظر في تخطيط مناهج الجغرافيا للمرحلة الإعدادية بحيث ترکز من خلال محتواها على تنمية التنور الجغرافي لدى التلاميذ. 
 
The research aimed to reveal the extent of the effectiveness of a proposed unit in the light of the scientific miracles of the Holy Qur’an on developing the dimensions of geographical enlightenment and the tendency towards subject matter among first year preparatory students. The other is an officer and is taught according to the unit prescribed in the textbook. The research sample consisted of (70) students of the first preparatory grade at Al-Shohada Preparatory School for Boys, affiliated to the Martyrs Educational Administration in Menoufia Governorate. To achieve this, a test was built for the dimensions of geographical enlightenment, and the measure of tendency towards material, and they were applied first to the two research groups, then teaching to the experimental group using the proposed unit, and the control unit in the usual way of teaching, then applying the research tools later to the two research groups.
The results of the research indicated: There is a statistically significant difference at the level (0,01≥ ∝) between the mean scores of the experimental group students who studied according to the proposed unit, and the scores of the control group students who studied in the usual way in the post application of the geographical enlightenment test and the measure of tendency toward the subject in favor of students The experimental group, which indicates the effectiveness of the proposed unit in teaching geography on developing the dimensions of geographical enlightenment among students.
The research recommended: the need to reconsider the planning of geography curricula for the preparatory stage so that it focuses, through its content, on the development of geographical enlightenment among students.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية