فاعلية استخدام اليوتيوب في اکتساب المهارات العملية لدى طلاب الصف الأول ثانوي في مقرر الحاسب الآلي في مدينة الرياض

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

المستخلص

هدفت هذا البحث إلى التعرف على فاعلية استخدام اليوتيوب في اکتساب المهارات العملية في مقرر الحاسب الآلي عند مستوى التطبيق من تصنيف بلوم وکذلک التحصيل الکلي لدى طلاب الصف الأول ثانوي في مدينة الرياض،
     تکون مجتمع الدراسة من (86) طالباً وتم اختيار عينة الدراسة بالطريقة القصدية مکونة من (44) طالباً، واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم المجموعتين التجريبية والضابطة، حيث درست المجموعة التجريبية (22) طالباً باستخدام اليوتيوب، بينما درست المجموعة الضابطة (22) طالباً بالطريقة المعتادة.
     وقام الباحث ببناء أدوات الدراسة عبارة عن اختبار عملي وبطاقة ملاحظة مهارات تصميم وتنفذ البرامج بلغة فيجول ستوديو 2010 مکونة من (60) فقرة.
     وبعد الانتهاء من إجراء التجربة وتطبيق أدواتها، تم جميع البيانات، تم تحليلها إحصائياً باستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة وهي: اختبار (ت) T-Test، ومعادلة "بليک"(Black)  لحساب نسبة الکسب المعدل.
 
     وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:

وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب مجموعتي البحث في التطبيق البعدي لبطاقة ملاحظة المهارات العملية ککل لصالح طلاب المجموعة التجريبية.
وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب مجموعتي البحث في محاور بطاقة ملاحظة المهارات العملية الخمسة وفي بطاقة الملاحظة ککل، وأن هذا الفرق لصالح طلاب المجموعة التجريبية.

     وبناءً على النتائج السابقة أوصى الباحث بعدة توصيات من اهمها: ضرورة استخدام اليوتيوب في تعليم الحاسب الآلي وتعلمها في المرحلة الثانوية للتغلب على الصعوبات التي تواجه تعلم هذه المادة وتعوق تحقيق أهدافها التعليمية سواء تلک الصعوبات المتعلقة بطبيعتها أو بالطرق المستخدمة في تدريسها.
This study aimed to recognize the efficacy of using YouTube in acquiring the practical skills in computer curriculum, at the level of application of Bloom's rating, as well as its effect on the total school achievement among first year secondary students in Riyadh. In order to achieve
The study population consisted of (86) students from who the study sample, consisting of (44) students were intentionally chosen.  The researcher used the semi- empirical approach based upon designing the two: experimental and control groups. The experimental group (22) students were taught using You tube while the control group (22) students were taught using the usual method.
The researcher established the study tools which consisted of a practical test, observation cards of skills designing and executing programs with Visual Studio 2010 consisting of 60 items.
After doing the experiment and applying its tools, data was collected and statistically analyzed using T-Test and Blake Equation to calculate the modified gain rate.
The study reached the following results:
*    There are statistically significant differences at the level of (0,05) between the means of the two groups' marks in the post application of the practical skills observation cards as a whole, in favor of the students of the experimental group.
* There are statistically significant differences at the level of (0,05) between the means of the two groups' marks in the five axes of the practical skills observation cards and in the observation card as a whole, in favor of the students of the experimental group.
Based on the previous results, the researcher made the following recommendations:
- The YouTube should be used in teaching computer in the secondary stage to overcome the difficulties (those related to its nature and those related to methods of teaching it) faced in learning computer and achieving its educational goals.
-of view of both the teachers and students.

الموضوعات الرئيسية