فاعلية برنامج تدريبي في ضوء مدخل STEM لتنمية مهارة حل المشکلات لدي معلمي العلوم بالمرحلة الإعدادية The effectiveness of a training program in the light of the STEM approach to develop problem -solving skills for science teachers in the preparatory stage

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

يهدف البحث الي اعداد برنامج برنامج تدريبي في ضوء مدخل STEM   وقياس فاعليته في تنمية مهارة حل المشکلات لدي معلمي العلوم بالمرحلة الإعدادية وقد تکونت مجموعة البحث من (10) معلمين علوم بالمدارس التجريبية بالفيوم وقد اتبعت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي  في اعداد البرنامج بينما استخدمت المنهج التجريبي في الجانب التطبيقي للبحث حيث اعدت مقياس للمهارة التدريسية وبطاقة ملاحظة لتقييم مدي اتقان المعلمين لتلک المهارة . وأثبتت النتائج ان للبرنامج التدريبي المعد في ضوء مدخل STEM   فعالية کبيرة في تنمية مهارة حل المشکلات لدي معلمي العلوم بالمرحلة الإعدادية.
This research aimed at preparing a training program in light of the stem approach and measuring its effectiveness in developing problem solving skill for middle school science teachers and the research group was composed of 10 teachers in experimental schools in fayoum ,The researcher followed the descriptive and analytical method in preparing the program ,while she used the experimental method in the applied side of the research, where she prepared a scale for problem solving skill and note card to assess the extent of teachers mastery of that skill ,the results  proved that the training program prepared in light of STEM approach is highly effective in developing problem solving  skill among  the science teachers in the preparatory stage.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية