مرکز مقترح لتسويق الخدمات الجامعية بجامعة الأزهر فى ضوء خبرات بعض الجامعات الأجنبية A proposed center for marketing university services at Al-Azhar University In light of the experiences of some foreign universities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 ستاذ الإدارة والتخطيط والدراسات المقارنة المساعد کلية الدراسات الإنسانية بالقاهرة جامعة الأزهر

2 أستاذ أصول التربية المساعد کلية الدراسات الإنسانية بالدقهلية جامعة الأزهر

المستخلص

يعد تسويق الخدمات الجامعية أحد أهداف الإدارة الجامعية لقطاع خدمة المجتمع ، وقد أصبح محور اهتمام کافة مؤسسات التعليم الجامعى ، فهو بمثابة فلسفة جديدة تتبناها الجامعات لتعزيز دورها فى خدمة المجتمع"  من خلال تلبية احتياجات أفراده ومؤسساته ، ودعم استقلالية الجامعات والاعتماد على التمويل الذاتى ، وقد اعتمدت مشکلة الدراسة على نتائج بعض الدراسات التى أشارت إلى ضعف دور جامعة الأزهر فى تسويق ما تقدمه من خدمات جامعية ، وغياب الثقافة التسويقية لدى أعضاء هيئة التدريس والعاملين بالجامعة ، وندرة الاستعانة بخبراء متخصصين فى مجال تسويق الخدمات الجامعية ، وعدم وجود خطط استراتيجية تستهدف فئات المجتمع للترويج للخدمات الجامعية ، ومن ثم فقد هدف هذا البحث إلى دراسة الأسس النظرية لتسويق الخدمات الجامعية ، والتعرف على خبرات بعض الجامعات الأجنبية فى مجال تسويق الخدمات الجامعية وهى جامعة أکسفورد بانجلترا ، الجامعة الوطنية باستراليا ، جامعة ستانفورد بالولايات المتحدة الأمريکية ، جامعة تسينغهوا بالصين ، ثم دراسة واقع جامعة الأزهر فى تسويق الخدمات الجامعية وتحديد جوانب القوة والضعف ثم وضع مرکز مقترح لتسويق الخدمات الجامعية بجامعة الأزهر ، وتمثلت أهمية الدراسة فى أنها تقدم لواضعي السياسات بجامعة الأزهر نموذجا لمرکز مقترح لتسويق الخدمات الجامعية وذلک للمساهمة فى تطوير جامعة الأزهر ، بحيث تواکب التطورات العالمية الحديثة فى مجال تسويق الخدمات الجامعية بما يحقق أهداف الجامعة ، ويمکنها من المنافسة المحلية والعالمية ، وقد اعتمد البحث على المنهج الوصفى ، وتم مناقشة موضوع البحث من خلال المحاور التالية :
أولا : الإطار النظري ويتناول تحديد مفهوم تسويق الخدمات الجامعية ، وأهميته ، ومبرراته وآلياته ، ومتطلبات نجاحه ، ومعوقاته . 
ثانيا : عرض خبرات بعض الجامعات الأجنبية فى مجال تسويق الخدمات الجامعية 
ثالثا : دراسة الواقع الحالي لجامعة الأزهر فى تسويق الخدمات الجامعية . 
رابعا : مرکز مقترح لتسويق الخدمات الجامعية بجامعة الأزهر فى ضوء خبرات بعض الجامعات الأجنبية . 
 
The marketing of university services is one of the goals of university administration for the community service sector, and it has become the focus of attention of all university education institutions, as it is a new philosophy adopted by universities to enhance its role in community service "by meeting the needs of its individuals and institutions, and supporting the independence of universities and relying on self-financing. and it has adopted The problem under study is depended on the results of some studies that indicated the weak role of Al-Azhar University in the marketing of its university services, the absence of a marketing culture among the faculty teaching staaff and workers at the university, and the scarcity of seeking professional experts in the field of university services marketing, and Lack of strategic plans targeting social groups to promote university services , Hence, this research aimed to study the theoretical foundations for marketing university services, and to identify the experiences of some foreign universities in the field of marketing university services, These universities are Oxford University in England, the National University of Australia, Stanford University in the United States of America, Tsinghua University in China, then studying the reality of Al-Azhar University in Marketing university services, identifying strengths and weaknesses, then setting a proposed center for marketing university services at Al-Azhar University. The importance of the study was that it provides policymakers at Al-Azhar University with a model for a proposed center for marketing university services in order to contribute to the development of a university Al-Azhar, to keep pace with recent global developments in the field of university marketing services to achieve the objectives of the university, and enable local and global competition , The research was based on the descriptive approach, and the research topic was discussed through the following axes:
First: The theoretical framework dealing with defining the concept of marketing university services, its importance, its justifications and mechanisms, the requirements of its success, and its obstacles.
Second: Presenting the experiences of some foreign universities in the field of marketing university services
Third: studying the current reality of Al-Azhar University in the marketing of university services.
Fourth: Establishing proposed center for marketing university services at Al-Azhar University in light of the experiences of some foreign universities.
 

الموضوعات الرئيسية