الوظائف التنفيذية و علاقتها بالتوافق النفسي لدي تلاميذ الحلقة الأولي من التعليم الأساسي من ذوياضطراب نقص الانتباه و فرط الحرکة و العاديين Executive Functions and its relation to psychological adjustment between the first primary stage with hyperactivity disorder and attention deficit and normal .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة قسم الصحة النفسية کلية تربية جامعة حلوان

2 مدرس الصحة النفسية المساعد کلية تربية جامعة حلوان

3 مدرس الصحة النفسية

المستخلص

هدف البحث الحالي الکشف عن العلاقة بين الوظائف التنفيذية للمخ و علاقتها بالتوافق النفسي لدي تلاميذ
الحلقة الأولي من التعليم الأساسي من ذوي اضطراب فرط الحرکة و نقص الانتباه و العاديين ، ولتحقيق ذلک
استخدمت الباحثة المنهج الوصفي ( ارتباطي مقارن ) ، و تکونت العينة من (60) تلميذ (30) تلميذ و تلميذه
من ذوى فرط الحرکة و نقص الانتباه ، و (30) تلميذ و تلميذه من اقرانهم العاديين ) من الثلاث الصفوف
الاولي بالمرحلة الابتدائية تتراوح اعمارهم بين(7-10) سنوات بمدارس ادارة حلوان التعليمية ، و قد تم
الاختيار عن طريق العينة القصدية ، و طبق عليهم مقياس اضطراب فرط الحرکة و نقص الانتباه لمجدي
الدسوقي (2006) ، و بطارية التقدير السلوکي بريف(BRIEF) تعريب غادة عبد الغفار (2015) و مقياس
التوافق النفسي من اعداد الباحثة بعد التأکد من الخصائص السيکومترية ، و أظهرت النتائج عدم وجود علاقة
ارتباطية دالة احصائياً بين ابعاد الوظائف التنفيذية و التوافق النفسي لدي کل من ( ذوى اضطراب فرط
الحرکة و نقص الانتباه ، و العاديين ، و العينة الکلية ) ، توجد فروق دالة احصائياً بين متوسطي
درجات الأطفال ذوى اضطراب ( فرط الحرکة و نقص الانتباه ) و الأطفال العاديين علي مقياس الوظائف
التنفيذية لصالح العاديين ، توجد فروق دالة احصائياً بين متوسطي درجات الأطفال ذوى اضطراب فرط
الحرکة و نقص الانتباه و الأطفال العاديين علي مقياس التوافق النفسي لصالح العاديين ، لا توجد فروق دالة
احصائياً بين متوسطي درجات الأطفال ذوى اضطراب فرط الحرکة و نقص الانتباه علي مقياس الوظائف
التنفيذية تُعزى للنوع ( ذکور / إناث ) ، لا توجد فروق دالة احصائياً بين متوسطي درجات الأطفال العاديين
علي مقياس التوافق النفسي تُعزى للنوع (ذکور / إناث ) .
The aim of the current research is to reveal the relationship between the
executive functions of the brain and their relationship to psychological compatibility
among students of the first cycle of basic education with ADHD and normal, and to
achieve this the researcher used the descriptive approach (comparative relational),
and the sample consisted of (60) (30) male and female students with hyperactivity
and attention deficit, and (30) male and female students from their normal peers)
from the first three grades in the primary stage, their ages ranged from (7-10) years in
of the intentional sample, and the scale of attention deficit hyperactivity disorder by
Magdy El-Desouki, the Behavioral Assessment Battery (BRIEF) and the Arabization
of Ghada Abdel Ghaffar (2015) and the psychological compatibility scale were
applied to them after making sure of the psychometric properties, and the results
showed that There is no statistically significant correlation between the dimensions of
executive functions and psychological adjustment for both (with ADHD, the normal,
and the total sample), there are statistically significant differences between the
average scores of children with ADHD. And normal children on the executive
functions scale in favor of the ordinary, there are statistically significant differences
between the average scores of children with ADHD and normal children on the
psychological adjustment scale in favor of the ordinary, there are no statistically
significant differences between the average scores of children with ADHD. Attention
on the executive functions scale attributed to gender (males/females), there are no
statistically significant differences between the average scores of ordinary children on
the psychological adjustment scale due to gender (males/females).
Helwan Educational Administration schools, and the selection was made By means

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية