" برنامج إثرائي قائم على المشروعات التکاملية في مادة العلوم في تنمية بعض مهارات القرن الحادي والعشرين لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية" The Effectiveness of an Enrichment Program based on Integrative Projects in Science in developing some of the Twenty-first Century Skills among Middle School Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثه في مرحلة الدکتوراة قسم المناهج وطرق التدريس

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس کلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث إلى دراسة فعالية برنامج إثرائي قائم على المشروعات التکاملية في تنمية بعض مهارات القرن الحادي والعشرين لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. تکونت عينة البحث من 30 تلميذ وتلميذة من الصف الأول الإعدادي في إحدى مدارس القاهرة وهي عينة البحث. وتم تصميم برنامج إثرائي في وحدة الطاقة في منهج مادة العلوم، وتم تطبيقه خلال العام 2019 – 2020، واستخدم بطاقة ملاحظة أداء التلاميذ لمهارات القرن الحادي والعشرين، وقد تم التأکد من صدق وثبات البطاقة، وعمل الإحصاءات اللازمة، وقد أسفرت النتائج عن ارتفاع متوسط درجات التطبيق البعدي عن متوسط درجات التطبيق القبلي لتلاميذ عينة البحث في بطاقة الملاحظة جميع مجالات مهارات القرن الحادي والعشرين ککل، وهي دالة إحصائياً عند 0.01. ويوصي البحث بدمج برامج إثرائية مصاحبة للمنهج، وقيام التلاميذ بعمل مشروعات تکاملية والتأکيد على ممارستهم لمهارات القرن الحادي والعشرين.
The aim of the research is to study the effectiveness of an enrichment program based on integrative projects in developing some skills of the twenty-first century among middle school students. The research sample consisted of 30 male and female students from the first year of middle school in one of the Cairo schools. An enrichment program was designed in the Energy Unit in the science curriculum, and it was applied during the year 2019-2020, and it used the pupils ’performance observation card for the twenty-first century skills. The validity and reliability of the card was verified, and the necessary statistics were made. The distance from the average scores for the pre-application of the research sample students in the observation card all areas of twenty-first century skills as a whole, which is statistically significant at 0.01. The research recommends the integration of enrichment programs accompanying the curriculum, the students' undertaking of complementary projects, and an emphasis on their practice of the twenty-first century skills.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية