الفطام النفسي وعلاقته بالاکتئاب لدي طلاب جامعة 6 أکتوبر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بمرحلة الماجستير تخصص ( الصحة النفسية )

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد کلية التربية جامعة حلوان

3 أستاذ التربية الخاصة المساعد کلية التربية - جامعة 6 أکتوبر

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلي التعرف علي العلاقة بين الفطام النفسي بابعادة والاکتئاب  لدي طلاب جامعة 6أکتوبر، واستلزم ذلک قيام الباحثة بتطبيق کل من مقياس الفطام النفسي ومقياس بيک للاکتئاب علي عينة مکونة من ( 100) طالب وطالبة من الفرقة الثانية، والثالثة بجامعة 6 أکتوبر، وتم معالجة بيانات الدراسة إحصائيا باستخدام معامل ارتباط بيرسون، وأسفرت المعاملات الإحصائية عن وجود علاقة ارتباطيه سالبة دالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين درجات الطلاب عينة البحث على بعد "الاستقلالية الانفعالية" ودرجاتهم على مقياس الاکتئاب، کذلک أسفرت الدراسة عن وجود علاقة ارتباطيه سالبة دالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) على بعد " الاستقلالية الشخصية والمهنية" ودرجاتهم على مقياس الاکتئاب، ووجود علاقة ارتباطيه سالبة دالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين درجات الطلاب عينة البحث على بعد " الاستقلالية في الاتجاهات والمعتقدات’ ووجود بين " الاستقلالية في الاتجاهات والعواطف " ودرجاتهم على مقياس الاکتئاب عند مستوى (0.01).، کما أن هناک علاقة ارتباطيه سالبة دالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين درجات الطلاب عينة البحث على مقياس الفطام النفسي ودرجاتهم على مقياس الاکتئاب. مما يشير إلي أن کلما ارتفعت درجة الفطام النفسي انخفضت درجات الطلاب علي مقياس الاکتئاب مما يظهر أهمية إتباع أساليب تربوية سليمة قائمة علي بث الثقة بالنفس لدي الأبناء ومنحهم المساحة النفسية السليمة للاستقلال تدريجيا عن الآباء ليصبحوا قادرين علي وضع الأهداف والتخطيط للمستقبل ووضع معالم شخصية متفردة.     
This current study aimed to identify the relationship between depression and psychological weaning and its dimensions among 6th October University students, and this necessitated that the researcher apply both the weaning psychological scale and the Beck gauge of depression on a sample consisted of (100) students from the second and third year of the 6th October University, and the study data was treated statistically using the Pearson correlation coefficient, and statistical transactions resulted in a negative correlation statistically significant at the level of significance (0.01) between the students degrees of the research sample after “The emotional independence ” and their degrees on the depression scale, as well as the study resulted in a negative correlation with a statistical function At the significance level (0.05) at the distance of “The personal and the professional independence” and their degrees on the depression scale, and the presence of a negative correlation statistically significant at the level of significance (0.01) between the students degrees, the sample of the research is on the dimension of “The independence in attitudes and the beliefs” and the presence of “The independence in attitudes and emotions” and their degrees on the depression scale at the level of (0.01). There is also a negative correlation relationship with a statistically significant level at the level of significance (0.01) between the degrees of students in the research sample on the psychological weaning scale and their degrees on the depression scale. This indicates that the higher the degree of psychological weaning got, the lower the students degrees on the depression scale will be, which indicates the importance of adopting educational methods based on spreading self-confidence among children and giving them the appropriate psychological space for independence from that. Parents can set goals, plan ahead and define unique personal features.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية